Rabu, 5 Ogos 2015

Aktiviti-aktiviti yang dapat memupuk perpaduan kaum di sekolah.


Sekolah memainkan peranan penting dalam usaha memupuk semangat perpaduan kaum dalam kalangan murid. Jelaskan aktiviti-aktiviti yang dapat memupuk perpaduan kaum di sekolah.

 

Perpaduan merupakan suatu elemen yang sangat penting untuk mengekalkan keharmonian rakyat dan keamanan negara.  Dalam konteks negara kita yang rakyatnya terdiri daripada berbilang kaum, semangat bersatu-padu, hormat-menghormati dan bertolak ansur sangat penting dan perlu dipupuk sejak di bangku sekolah lagi. Selaras dengan pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya, usaha-usaha memupuk perpaduan perlu dijadikan keutamaan dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan di peringkat sekolah supaya murid-murid dapat dipupuk dan disemai dengan nilai-nilai perpaduan antara kaum sejak di peringkat awal lagi.

      Sebenarnya, aktiviti di dalam kelas seperti perbincangan dalam kumpulan turut memainkan peranan menyemai nilai-nilai perpaduan dalam sanubari murid-murid yang masih mentah.  Guru-guru mesti memastikan setiap kumpulan dianggotai oleh murid-murid berbilang kaum.  Melalui aktiviti kumpulan ini, murid-murid akan belajar nilai bekerjasama, tolong-menolong, bertolak-ansur dan hormat-menghormati dalam usaha menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru. Contohnya, dalam menyiapkan tugasan Bahasa Melayu, mereka akan bekerjasama mengumpul isi-isi, saling bertukar idea dan pendapat, bersatu-hati memastikan tugasan dapat disiapkan sebaik mungkin mengikut tarikh yang ditetapkan dan seterusnya mendapat pujian dan penghargaan daripada guru.  Jelaslah, melalui aktiviti berkumpulan ini murid-murid dapat mengamalkan semangat bersatu-padu tanpa mengira kaum.  Aktiviti seumpama ini mesti terus dipraktikkan di sekolah sebagai usaha untuk mencapai aspirasi perpaduan kaum, bak kata pepatah kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.
Pelajar Cina manis dan sopan berbaju kurung

      Sebenarnya pihak sekolah telah pun merancang aktiviti-aktiviti dalam program RIMUP yang dilaksanakan oleh pihak kementerian pelajaran di sekolah-sekolah.  Program Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan ini bertujuan untuk mengeratkan perpaduan antara murid-murid pelbagai kaum melalui aktiviti yang dilaksanakan oleh pihak sekolah.  Program Sambutan Hari Raya di peringkat sekolah umpamanya merupakan satu program RIMup yang hebat dalam usaha memupuk perpaduan.  Melalui aktiviti ini, murid-murid Cina dan India berpeluang mempelajari dan mengalami sendiri budaya masyarakat Melayu ketika menyambut perayaan hari raya.  Contohnya, murid-murid lelaki Cina dan India begitu tampan mengenakan baju Melayu lengkap bersamping, manakala yang perempuannya pula manis mengenakan baju kurung dan berkebaya.  Murid-murid juga bekerjasama menyiapkan kerja-kerja untuk memastikan sambutan berjalan lancar. Justeru, program RIMup memang dapat memenuhi aspirasi memupuk perpaduan melalui penglibatan murid pelbagai kaum dalam acara-acara yang diatur oleh pihak sekolah.



Dua murid lelaki tampan bergaya
              berbaju Melayu lengkap bersamping

      Selain itu, aktiviti kokurikulum di sekolah juga dapat memupuk semangat perpaduan.   Pihak sekolah mesti memastikan penglibatan murid berbilang kaum dalam aktiviti  kelab, persatuan dan badan-badan beruniform.  Hal ini demikian kerana aktiviti kokurikulum ini mampu memupuk sikap saling bekerjasama, bertolak ansur, hormat-menghormati serta bersatu–padu. Contohnya, dalam aktiviti perkhemahan Pengakap, ahli-ahli akan bekerjasama mendirikan khemah, memasak makanan, melakukan aktiviti berkumpulan membina gajet dan sebagainya.  Hal ini akan memupuk semangat muhibbah dalam kalangan murid berbangsa Cina, Melayu dan India.  Oleh itu, kegiatan kokurikulum sebenarnya satu alat yang sangat berkesan untuk memupuk perpaduan dalam kalangan murid di sekolah.

                Seterusnya, aktiviti bergotong-royong yang sering dijalankan di sekolah  turut membantu menyemai semangat perpaduan  dalam kalangan murid berbilang kaum di sekolah.  Sebagai contoh, dalam kegiatan bergotong-royong menceriakan dan membersihkan kelas atau kawasan sekolah, murid-murid akan belajar nilai bekerjasama dalam menyiapkan sesuatu tugas bak kata pepatah, yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing.  Murid-murid akan bekerjasama mengelap cermin tingkap, menanam pokok bunga, membuang sampah, mengecat dinding dan sebagainya. Oleh itu, secara tidak langsung, aktivii ini akan mewujudkan perpaduan dalam kalangan murid berbilang kaum.


                Tidak kurang pentingnya, guru-guru di sekolah sewajarnya sentiasa mengingatkan dan menanam kepentingan perpaduan dalam sanubari murid-murid di sekolah.  Umpama air yang menitis ke batu, lama kelamaan batu yang keras akan lekuk juga, begitu jugalah perumpamaan diri murid-murid.  Jika setiap hari lima minit sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru memberi maklumat tentang kepentingan perpaduan serta sentiasa menitikberatkan penglibatan murid berbilang kaum dalam aktiviti kumpulan perbincangan di dalam kelas, sudah tentu semangat perpaduan ini akan berkesan di hati mereka.  Tidak lupa, guru-guru sebagai contoh teladan yang akan diperhatikan dan dicontohi oleh murid-murid mesti mengamalkan semangat perpaduan dalam kalangan guru-guru dan kakitangan sokongan di sekolah.


                Tambahan pula, perpaduan juga boleh dipupuk melalui aktiviti sukan.  Sementelahan pula,  sukan merupakan  aktiviti yang sangat penting di sekolah-sekolah.  Rumah-rumah sukan dibentuk dengan ahlinya terdiri daripada murid-murid berbilang kaum.  Mereka berlatih bersama-sama, berusaha bersungguh-sungguh sebagai satu pasukan untuk  mencapai satu impian iaitu memastikan rumah sukan mereka menang dalam acara Sukan Tahunan di sekolah ataupun sekolah mereka menjadi juara di peringkat daerah, mahupun di peringkat kebangsaan.

Contohnya, di sekolah ada rumah sukan Laksamana, Bendahara, Bentara dan sebagainya.  Semangat kesukanan tanpa mengira batas kaum ini sudah pasti memupuk sikap sayang-menyayangi dan hormat-menghormati antara murid-murid yang berbilang kaum.  Justeru, aktiviti sukan di sekolah dapat memupuk semangat perpaduan antara murid berbilang kaum .

        Kesimpulannya, pelbagai aktiviti boleh dilaksanakan di sekolah dalam usaha memupuk perpaduan kaum dalam kalangan murid-murid. Umpama menyemai benih yang diharapkan hidup subur dan menghasilkan buah yang manis, bibit-bibit perpaduan mesti disemai, dibaja dan disiram dengan penuh kesabaran suapaya menghasilkan murid yang bersatu-padu dan saling menghormati.  Perpaduan merupakan tonggak kekuatan dan keamanan negara.  Justeru, murid-murid yang bakal menjadi pemimpin pada masa hadapan mesti memiliki semangat bersatu-padu untuk memajukan negara dan mengekalkan kemedekaan dan keharmonian negara.  Oleh itu, komitmen semua pihak turut diharapkan agar aspirasi murni negara iaitu mengekalkan perpaduan kaum dapat direalisasikan supaya negara kita kental daripada diancam oleh anasir-anasir yang cuba untuk memecahbelahkan rakyat.  Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.











14 ulasan:

  1. Saya copy sedikit maklumat tentang RIMup ye. Tkasih

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Em.. Klau boleh dalam bentuk point mungkin lebih membantu pelajar utk lebih paham.

    BalasPadam
  4. Terima kasih for the idea at all. Juga idea penting yang atas tadi

    BalasPadam
  5. terima kasih...ianya sangat membantu

    BalasPadam
  6. Bagus Cikgu Chom...Terima Kasih Cikgu

    BalasPadam
  7. Bolehlah..tapi boleh pendekkan sedikit kerana kalau terlampau banyak susah nak faham..

    BalasPadam
  8. sangat membantu ^^

    BalasPadam
  9. Autumn leaves r in the way and so distracting

    BalasPadam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Terima kasih atas komen ikhlas anda.