SOALAN 6 : PETIKAN UMUM (2)
i) - Maksud rangkai kata basahan perbualan ialah
- perkara/hal biasa percakapan/pertuturan 2m
[2 markah]
soalan (ii) Banding beza
ii) Perbezaan langkah-langkah menyuburkan perpaduan dalam kalangan rakyat
Bahan 1
A1 Semua pihak menolak
sebarang bentuk ekstremisme yang boleh menjejaskan keharmonian antara kaum dan agama
A2 Semua rakyat yang sederhana dan patriotik untuk
terus memperjuangkan usaha membentuk bangsa
Malaysia yang bersatu padu
Bahan 2
B1 Portfolio perpaduan diwujudkan dalam Kabinet
Malaysia
B2 Penubuhan Kementerian Perpaduan oleh kerajaan
B3 Keseriusan kerajaan melaksanakan Dasar Perpaduan Nasional
* Perkataan yang ditebalkan wajib ada
[maksimum 3 markah] [isi cukup 2 isi daripada kedua-dua bahan]
iii) Peranan media dalam mengekalkan perpaduan dalam kalangan masyarakat
P1 Menerbitkan buku-buku
/bahan bacaan tentang keharmonian negara dan
perpaduan kaum
P2 Menayangkan filem-filem
atau dokumentari bertemakan perpaduan/cinta akan negara/kebudayaan pelbagai kaum di Malaysia/tokoh-tokoh sejarah/pemimpin negara
P3 Menguar-uarkan/ mempromosikan kejayaan negara
dalam pelbagai bidang
P4 Kementerian Multimedia dan Komunikasi menganjurkan pertandingan nyanyian lagu- lagu
patriotik / kenegaraan
P5 Menyiarkan iklan secara berterusan dan menyeluruh
P6 Menyiarkan laporan/berita/rancangan yang positif
dan mempunyai nilai-nilai murni
[maksimum 3 markah]
[isi cukup 2 isi]
PENYELESAIAN MASALAH
iv) Persediaan-persediaan yang anda perlu buat supaya majlis rumah terbuka berjalan lancar
P1 menyediakan
segala peralatan yang lengkap
P2 menyediakan makanan dan minuman yang bersih, sesuai dan mencukupi untuk para tetamu
P3 menghormati budaya kaum-kaum lain
P4
berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang sesuai P5 memberi layanan
mesra kepada tetamu
P6 menyediakan kemudahan kawasan meletak kenderaan
*Jawapan calon mesti menyebut perkataan “saya”
[maksimum 4 markah]
[isi cukup 3 isi]
SOALAN 7 – PETIKAN
SASTERA
(i)
Maksud. melaksanakan pendidikan ialah menjalankan/mengerjakan/ menyelesaikan proses belajar / proses
mencari ilmu / pengetahuan
[maksimum : 2 markah]
SEMUA BAHAN
(ii)
Berdasarkan semua bahan, bagaimanakah cara seseorang menambahkan ilmu
pengetahuan untuk kegunaan
pada masa hadapan?
Bahan 1 - Petikan
Sajak
A1– Melanjutkan pelajaran sehingga ke menara gading
A2 – Meneroka / mengkaji ilmu tanpa jemu
Bahan 2 – Petikan Drama
B1 – belajar melalui
Youtube
B2 – menggunakan pelbagai aplikasi media sosial
B3 – menonton sidang video
Bahan 3 – Pantun
C1 – Berguru / mencari guru
C2 – Sedia mematuhi guru
[maksimum : 4 markah] [isi cukup : 3 isi daripada
3 bahan]
KBAT
(iii)
Kelebihan pendidikan
aliran kemahiran ialah
P1
Membuka peluang pekerjaan yang banyak P2
Meningkatkan kebolehpasaran pekerjaan P3 Memperoleh gaji yang lumayan
P4 Mendapat
sokongan dan bantuan / dana
kerajaan
P5
Menghasilkan sumber tenaga tempatan berkemahiran
tinggi P6 Menjadi tonggak pembangunan industri negara
[maksimum : 4 markah]
[isi cukup : 3 ]
PENYELESAIAN MASALAH
(iv)
Tindakan yang perlu anda lakukan untuk
membantu rakan anda bagi mencapai
cita- citanya?
P1 Menasihatinya sentiasa kuat semangat P2 Mencadangkan
bekerja sambilan
P3 Meminta
pendapat kaunselor / guru di sekolah /
Penghulu / Ketua Kampung / ibu bapa
P4 Membawanya ke pejabat Pendidikan Yayasan
Pelajaran / MARA/Baitulmal P5 Memberikan/meminjamkan wang
P6 Menjalankan kutipan
derma / bantuan
kewangan
[ maksimum : 3 markah ]
[ isi
cukup : 2 ]
SOALAN 8 :
NOVEL |
|
Perhatian bagi soalan
8 [novel] |
|
Panduan penskoran |
|
8. (i) Jawapan
berdasarkan petikan novel. |
Markah |
(i) Isi cukup
dan lengkap/relevan dengan
tugasan dan ayat gramatis |
4 |
(ii) Isi
cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang
gramatis. |
3 |
(iii) Isi
tidak cukup/kurang lengkap dan ayat masih gramatis. |
2 |
(iv) Isi tidak cukup/kurang lengkap dan ayat
kurang gramatis |
1 |
(v) Isi tidak tepat/tidak relevan dengan tugasan, ayat gramatis |
0 |
[ Maksimum : 4 markah
]
[ Isi cukup : 3 isi ]
8.(ii) Jawapan berdasarkan sebuah novel.
(i)
Jawapan hendaklah dalam
ayat yang lengkap
dan jelas.
(ii)
Beri 2 markah bagi setiap peristiwa yang tepat, lengkap dan jelas.
(iii)
Markah isi maksimum 4 markah ( berdasarkan 2 isi
yang tepat, lengkap dan jelas).
(vi)
Markah bahasa maksimum
2 markah
(vii)
Markah bahasa diberi
secara impression.
Baik : 2 markah
Lemah : 1 markah
(viii)
Jika calon menjawab
dan markah isi 0, beri 1 markah
bahasa.
(ix)
Calon tidak menjawab
0 markah
[ Maksimum: 6 Markah
]
8 (i) Kesan-kesan peperangan terhadap
sosioekonomi masyarakat di Tanah
Melayu
p-
rakyat hidup dalam
kesusahan
P2-
penduduk kampung tidak
dapat lagi menoreh getah
kerana getah tidak
dapat dijual
P3-
peniaga Cina menutup
kedai kerana takut dengan keganasan tentera tentera Jepun
P4- para
petani takut turun ke sawah kerana pertempuran sering berlaku antara Jepun dengan
pasukan penentang yang bersembunyi di
dalam hutan
P5- apabila berlaku
pertempuran antara kedua-dua belah pihak, maka penduduk kampung
menjadi mangsa
P6- akibat
ketiadaan beras, rakyat memakan ubi, pisang dan apa-apa sahaja yang boleh menjadi
pengalas perut
[ Maksimum : 4 markah
]
[ Isi cukup : 3 isi ]
8 (ii) PERISTIWA YANG MENGGEMBIRAKAN PEMBACA DI SEBALIK DINARA
1. Farisha
menerima tawaran sebanyak RM 1.5 juta sebagai jururunding bagi menggodam Sistem
Dinara selepas meminta
pandangan/pendapat daripada abangnya, Azraai. Secara tidak langsung syarikat
yang ditubuhkan oleh Farisha bersama-sama rakan kongsinya, Rosman
dapat berkembang sepertimana
yang diimpikan. Akhirnya, Farisha
berjaya mendapatkan projek untuk syarikatnya, Secured Shell Sdn Bhd.
Peristiwa ini mengembirakan pembaca kerana ....
2. Medina
berjaya menjejaki dan bertemu dengan anak kandungnya, Farisha dengan bantuan dua orang suruhannya, iaitu Farid dan Amin setelah
penat berusaha mencari
dan terpisah sekian
lama.
3. Aqram
berjaya bertemu dengan Farisha setelah lama berusaha menjejaki dan mengekori Farisha.
Melalui DNA yang diambil daripada sampel cawan yang digunakan oleh
Farisha semasa di dalam pesawat,
Dr Maxi mengesahkan bahawa perempuan yang dicari oleh Soft Lab selama ini benar-benar Farisha.
4. Azraai
memasang ‘retinal scanner’ di apartmen Farisha dan menghubungkan interkom ke rumahnya bagi memastikan keselamatan
Farisha terjamin. Sebagai seorang
abang, Azraai berasa bertanggungjawab menjaga keselamatan Farisha
walaupun Farisha hanyalah
adik angkatnya.
5. Shida yang sedang bermain
skuasy segera meninggalkan gelanggang skuasy apabila
Farisha memaklumkan bahawa
dia tidak dapat masuk ke rumahnya. Shida
yang merupakan sahabat sejati sanggup membantu Farisha yang sedang
menghadapi masalah.
6. Shida
sedia menghantar Farisha ke stesen monorel untuk menghadiri Simposium di Hotel Renaissance. Farisha terpaksa meminta bantuan dengan mengejutkan Shida yang
ketika itu sedang tidur untuk
menghantarnya ke stesen monorel kerena kereta Rosman rosak. Shida sebagai sahabat baik sanggup membantu Farisha
yang menghadapi kesusahan.
SILIR DAKSINA
1. Umi,
walid dan Siti Asiyah hadir menyaksikan Haiqal membuat persembahan zapin di Kampung
Seri Purnama walhal
umi sendiri pada awalnya tidak merestui tindakan
Haikal untuk ke Johor. Kedatangan ibu Haiqal suatu yang tidak diduga kerana dia tidak
bersetuju dengan tindakan Haiqal untuk menjejaki memori arwah ayahnya, Abdullah Kayan.
2. Cadangan
Haiqal untuk menghidupkan semula tarian zapin di Kampung Seri Purnama diterima
oleh beberapa orang
lama di kampung
tersebut walaupun dia baharu sahaja
berkenalan dengan penduduk
kampung tersebut. Hasrat Haiqal untuk menghidupkan kembali tarian zapin yang pernah ditubuhkan dan dipopularkan oleh arwah ayahnya
iaitu Abdullah b Kayan mendapat sokongan daripada penduduk kampung.
3. Ong
See Hwa bersedia untuk menggantikan Lazim yang terlibat dengan kemalangan jalan raya sebagai penari zapin dan berpasangan
dengan Haiqal bagi menjayakan majlis malam kebudayaan
di kampung mereka. Kesediaan Ong See
Hwa sebagai sahabat dapat membantu Haiqal
menjayakan persembahan zapin pada malam
tersebut.
4. Haiqal
sanggup ke Johor seorang diri untuk menjejaki warisan peninggalan arwah ayah kandungnya, Abdullah bin Kayan walaupun tidak
mendapat sokongan ibunya.
Kedatangannya di kampung
halaman ayahnya, iaitu Kampung Seri Purnama memberi peluang kepada Haiqal untuk melepaskan
perasaan rindu yang terpendam terhadap ayahnya selama
ini.
5.
Haiqal mendapat kerjasama yang baik
daripada penduduk kampung untuk mengadakan persembahan
zapin D’Purnama sebagai usaha untuk menghargai perjuangan arwah ayahnya, Abdullah
bin Kayan. Kumpulan
Zapin D’Purnama yang telah terkubur
selama ini dengan
ahli- ahlinya yang telah
terpisah akhirnya bersatu kembali dan berjaya memberi persembahan yang hebat
pada malam kebudayaan tersebut
[ Maksimum: 6 Markah
]
BAHAGIAN C : RUMUSAN
[ 30
markah ]
Markah penuh 30 dibahagikan kepada
a)
Isi - 20 markah
b)
Bahasa - 10 markah
a) Isi [20 markah]
Nota :
i.
Panduan mengira
perkataan :
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan :
·
nama khas
·
perkataan berulang
·
penggunaan kata sendi di dan ke
·
tarikh
·
angka yang
ditulis dengan
nombor atau perkataan
·
gelaran
·
penanda wacana
·
peribahasa/
slogan
ii.
Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa.
iii.
Periksa jawapan
calon setakat
120 patah
perkataan sahaja.
iv.
Berikan 2 markah
bagi setiap isi yang tepat dan lengkap
sahaja.
v.
Rumusan mesti mengandungi pendahuluan, 8 isi tersurat dan kesimpulan
vi. 8 isi tersurat diambil daripada Bahan 1 dan Bahan 2 dan menyentuh semua
fokus.
vii. Terima sekiranya calon menulis dalam satu perenggan
b) Bahasa [10 markah]
Asas pemberian
markah tertakluk kepada
markah isi seperti
yang dinyatakan dalam
jadual berikut:
Peringkat |
Markah Bahasa |
Huraian |
Cemerlang |
8 - 10 |
- Kesinambungan isi
baik - Struktur ayat
/ tatabahasa baik - Kosa kata
amat luas - Tanda bacaan / ejaan betul |
Baik |
5- 7 |
- Kesinambungan isi
baik - Struktur ayat
/ tatabahasa baik - Kosa kata luas - Tanda bacaan / ejaan betul |
Sederhana |
3 - 4 |
- Kesinambungan isi masih baik - Struktur
ayat / tatabahasa masih memuaskan -
Kosa kata masih
memuaskan - Tanda bacaan
/ ejaan juga memuaskan |
|
1 – 2 |
- Pada keseluruhannya dalam serba kekurangan / tidak memuaskan |
[ Markah bahasa maksimum: 10 markah]
Mengenal pasti fokus dalam semua bahan dan tema
Pendahuluan
P1. Rumusan
membincangkan kepentingan / kebaikan / faedah / kelebihan/ manfaat / kemaslahatan rekreasi / bersukan(F1) dan
punca / sebab / faktor masyarakat kurang berminat untuk berekreasi / bersukan(F2) - 2m
P2. Rumusan membincangkan kepentingan / kebaikan/
faedah/ kelebihan/ manfaat / kemaslahatan rekreasi / bersukan(F1) - 1m
P3. Rumusan
membincangkan punca / sebab / faktor masyarakat kurang berminat untuk berekreasi / bersukan - 1m
P4. Rumusan membincangkan masyarakat tidak berminat
untuk berekreasi - 0m Fokus
1 – Kepentingan rekreasi /
bersukan
Bahan 1
A1. Melahirkan keluarga
bahagia
A2. Mampu mengeratkan hubungan silaturahim
A3. Mampu memberi
ketenangan jiwa kepada masyarakat
A4. menyihatkan badan
A5. Mampu menggalakkan pertukaran idea atau buah
fikiran
A6. Sikap individualisme dapat dihapuskan
A7. Semangat perpaduan
yang ampuh dapat dilakarkan
Fokus 2 – Punca masyarakat kurang
berminat untuk berekreasi / bersukan
Bahan 1
B1. Membuang masa
B2. Kesibukan masyarakat mengejar kemewahan duniawi
Bahan 2
C1. Remaja gemar
bermain peranti / gajet / telefon
bimbit / Internet
C2. Tiada galakan daripada keluarga
C3. Anggapan sukan merupakan aktiviti
yang berbahaya
Kesimpulan
Kesimpulannya, semua pihak hendaklah bekerjasama menggalakkan aktiviti berekreasi / bersukan agar masyarakat hidup sejahtera. 2m
Kesimpulannnya, semua pihak hendaklah bekerjasama menggalakkan masyarakat berekreasi.
1
Kesimpulannnya, semua pihak hendaklah bekerjasama menggalakkan aktiviti ini agar kesihatan masyarakat terjamin. 0 m
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Terima kasih atas komen ikhlas anda.