HALAMAN 2

Ahad, 13 Oktober 2013

Ulang kaji Bahasa Melayu Bersama-sama Cikgu Chom Siri 1 - Esei Tema, Persoalan, Nilai & Pengajaran Novel Istana Menanti

Assalamualaikum, 

Cikgu mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua pelajar Islam SMK Dato' Syed Esa dan selamat bercuti kepada semua pelajar.

Jangan lupa pada hari Rabu 16 Okt 2013 pepriksaan akhir tahun akan bermula.  Justeru buat lah ulang kaji di rumah. 

Untuk mata pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan 1, pelajar-pelajar tingkatan 1Cerdik dan 1 Bestari khususnya dan semua pelajar SMKDSE amnya boleh mengulang kaji bersama-sama cikgu di blog ini ye.  

Semoga bermanfaat.




Ulang kaji Bahasa Melayu tingkatan 1

Soalan Kertas 2

Bahagian D - Novel Istana Menanti

Markah  Penuh    :  10
Isi                          :  sekurang-kurangnya 3

Markah :  Isi           =  6 markah
                 Bahasa  =  4 markah
                 Jumlah   =  10 markah

PBS menguasai     =   7/10 markah
Skop Soalan           =  Semua aspek komsas novel Istana Menanti

Bentuk Jawapan :  esei
                                  buat beberapa perenggan isi
                                  isi + huraian/contoh peristiwa dalam novel


Aspek tema 

Contoh Soalan:  
Berdasarkan novel tingkatan 1 yang telah anda pelajari, huraikan tema novel tersebut.


Contoh Jawapan esei terbaik.

Novel yang telah saya pelajari dalam tingkatan 1 ialah novel Istana Menanti karya Abd Latip bin Talib.  

      Novel ini bertemakan semangat patriotik/cinta akan tanah air  sekumpulan remaja yang sangat peka  dan ingin mengetauhi  sejarah tanah air.  Contoh:  Fadhil,Ah Seng dan Ramasamy mewakili golongan remaja yang memiliki semangat patriotik kerana sangat berminat akan subjek sejarah dan mempunyai rasa ingin tahu yang mendalam tentang sejarah Istana Menanti. Semangat mereka semakin berkobar-kobar apabila mendengar cerita tentang sejarah Istana Menanti daripada Tuk Ngah.

     Selain itu, mereka bertiga juga berani meredah hutan berlukar dan mendaki ke puncak Gunung Datuk untuk melihat sendiri kewujudan dan keunikan Istana Menanti yang dikatakan penuh sejarah dan misteri itu. 

     Akhirnya, Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy juga gigih berusaha untuk mencari Istana Menanti dengan bantuan Tuk Ngah.  Mereka akhirnya berjaya sampai ke Istana Menanti dan berasa kagum dengan keindahan ukiran Istana bersejarah tersebut.

Aspek Nilai Murni

Contoh Soalan: Berdasarkan novel tingkatan 1, bincangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam novel tersebut. 


Contoh jawapan esei terbaik.


          Novel tingkatan 1 yang telah saya pelajari dalam tingkatan 1 ialah novel Istana Menanti karya Abd Latip bin Talib.  

         Terdapat beberapa nilai murni dalam novel ini, antaranya ialah nilai keberanian. Contohnya ialah, Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy berani meredah hutan belukar dan mendaki Gunung Datuk semata-mata untuk melihat tinggalan sejarah di Istana Menanti yang telah lama ditinggalkan dan dikatakan berhantu. 

        Selain itu, terdapat juga nilai taat kepada ibu bapa, contohnya dapat dilihat melalui peristiwa Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy sangat taat kepada ibu bapa kerana meminta keizinan daripada ibu bapa masing-masing terlebih dahulu sebelum mendaki Gunung Datuk untuk mencari Istana Menanti.

     Tambahan pula, terdapat nilai kasih sayang dalam novel ini. Contohnya, Encik Karim, Encik Leong dan Encik Shanti sangat sayang akan anak-anak mereka dan berasa risau apabila anak mereka Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy tidak pulang ke rumah. Mereka telah membuat laporan polis supaya anak mereka dapat diselamatkan. 

    Akhirnya terdapat nilai bekerjasama. Contohnya, Penduduk kampung telah bekerjasama dan membantu pihak polis dalam gerakan untuk menangkap penjahat yang menculik Fadhil, Ramasamy dan Ah Seng serta mencuri harta karun yang terdapat dalam terowong di Istana Menanti.


Aspek pengajaran.

Contoh Soalan: Berdasarkan novel tingkatan 1, bincangkan tiga pengajaran yang terdapat dalam novel tersebut. 


Contoh jawapan esei terbaik.


        Novel tingkatan 1 yang telah saya pelajari ialah novel Istana Menanti. karya Abdul Latib bin Talib.  

     Terdapat beberapa pengajaran dalam novel ini yang boleh menjadi contoh teladan kepada kita.  Antaranya ialah kita hendaklah berani menempuh cabaran hidup. Contohnya ialah, Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy berani meredah hutan belukar dan mendaki Gunung Datuk semata-mata untuk melihat tinggalan sejarah di Istana Menanti yang telah lama ditinggalkan dan dikatakan berhantu. 

      Selain itu, pengajaran seterusnya ialah, kita hendaklah taat kepada orang tua atau ibu bapa. contohnya dapat dilihat melalui peristiwa Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy taat kepada ibu bapa masing-masing dengan meminta keizinan daripada ibu bapa masing-masing terlebih dahulu sebelum mendaki Gunung Datuk untuk mencari Istana Menanti. 

      Pengajaran yang terakhir ialah kita hendaklah sentiasa bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu tugas. Contohnya Penduduk kampung telah bekerjasama dan membantu pihak polis dalam gerakan untuk menangkap penjahat yang menculik Fadhil, Ramasamy dan Ah Seng serta mencuri harta karun yang terdapat dalam terowong di Istana Menanti.


Aspek persoalan

Contoh soalan: 

Antara persoalan yang sering dikemukkan oleh pengarang dalam novel ialah ;
persoalan keberanian menempuh cabaran, 
persoalan kasih sayang dalam keluarga dan
persoalan semangat bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu

Berdasarkan novel tingkatan 1 yang telah anda pelajari, kemukakan contoh peristiwa bagi setiap persoalan di atas.

Contoh jawapan esei terbaik.

      Novel tingkatan 1 yang telah saya pelajari ialah novel Istana Menanti. karya Abdul Latip bin Talib.

   Terdapat beberapa persoalan penting dalam novel ini, antaranya ialah persoalan keberanian menempuh cabaran.   Contohnya ialah, Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy berani meredah hutan belukar dan mendaki Gunung Datuk semata-mata untuk melihat tinggalan sejarah di Istana Menanti yang telah lama ditinggalkan dan dikatakan berhantu.



   Selain itu, terdapat juga persoalan kasih sayang dalam keluarga dalam novel ini. Contohnya, Encik Karim, Encik Leong dan Encik Shanti sangat sayang akan anak-anak mereka dan berasa risau apabila anak mereka Fadhil, Ah Seng dan Ramasamy tidak pulang ke rumah. Mereka telah membuat laporan polis supaya anak mereka dapat diselamatkan.

  Akhirnya terdapat persoalan bekerjasama dalam melaksanakan sesuau perkara. Contohnya, Penduduk kampung telah bekerjasama dan membantu pihak polis dalam gerakan untuk menangkap penjahat yang menculik Fadhil, Ramasamy dan Ah Seng serta mencuri harta karun yang terdapat dalam terowong di Istana Menanti









2 ulasan:

Cikgu Kalsom berkata...

Sila tulis nama di bahagian ulasan

Unknown berkata...

Mcm mana nak jawab untuk persoalan kecek (v)?