HALAMAN 2

Khamis, 27 Ogos 2015

karangan 29 - Faedah-faedah program motivasi kepada diri pelajar


Berikan pendapat anda tentang faedah-faedah menyertai program motivasI.
Bahagian B.

Soalan no.1:


Setiap tahun sekolah anda menganjurkan pelbagai program motivasi dan anda sering terlibat dalam program-program tersebut.

Berikan pendapat anda tentang faedah-faedah menyertai program motivasi.

CADANGAN JAWAPAN:


Pendahuluan

saya telah berpeluang mengikuti program motivasi anjuran pihak sekolah - diadakan di tapak perkhemahan air terjun yang terkenal di tempat saya - program motivasi ini diadakan selama tiga hari dua malam -bertujuan untuk menimbulkan kesedaran dan motivasi - pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang program motivasi - ceramah, aktiviti berkumpulan. dan aktiviti lasak

Isi-isi Penting

(a) saya mendapat semangat baharu dan motivasi untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh
- mendapat suntikan semangat daripada pakar motivasi tersohor tanah air - turut menekankan
aspek kaedah belajar yang berkesan - memperoleh ilmu baharu yang amat berguna untuk diaplikasikan
dalam persediaan menghadapi peperiksaan

(b) saya berpeluang berkenalan dengan pelajar dari kelas lain - dapat bertukar-tukar pendapat dan buah fikiran dengan mereka - melalui perbincangan dan aktiviti berkumpulan - memperoleh pengetahuan dan pengalaman baharu yang tentunya berbeza sedikit daripada apa-apa yang diperoleh di kelas

(c) saya berpeluang merasai suasana dan persekitaran pembelajaran yang berbeza daripada yang dialami
di sekolah pada setiap hari - beJajar di dalam kelas dengan suasana dan situasi yang sama mengundang rasa bosan - sesekali belajar dalam situasi yang berbeza  pastinya menarik dan menyeronokkan
- seterusnya mampu menimbulkan minat dan tumpuan para pelajar

(d) saya memperoleh pelbagai sumber atau informasi tentang peluang yang disediakan untuk pelajar lepasan SPM - melalui program motivasi yang saya sertai. penceramah menyampaikan pelbagai informasi tentang pelbagai peluang yang disediakan oleh institusi pendidikan dan kemahiran kepada pelajar selepas tamat peperiksaan SPM

(e) saya dapat meningkatkan tahap kecergasan fizikal
- program motivasi tersebut turut menyelitkan pelbagai aktiviti lasak yang dapat melatih saya daripada aspek ketahanan mental dnn fizikal -tubuh badan yang sihat .dapat membantu pelajar menumpukan perhatian semasa guru mengajar di dalam kelas - badan yang sihat akan menghasilkan otak yang cerdas - jika fizikal pelajar kurang mantap dan kurang cergas, pelajar akan mengantuk dan mudah letih

Penutup

pengalaman menyertai program motivasi yang dianjurkan oleh pihak sekolah amat bermanfaat -pelbagai pengetahuan dan ilmu baharu diperoleh - jika pelajar berpeluang untuk mengikuti program motivasi. rebutlah peluang keemasan tersebut - masa itu emas dan jika tidak dipecahkan ruyung masakan dapat sagunya.

















Tiada ulasan: