HALAMAN 2

Khamis, 11 Ogos 2022

LATIHAN MENUKAR BAHASA MELAYU KLASIK KEPADA BAHASA MELAYU STANDARD


LATIH TUBI BAHASA MELAYU STANDARD
SET 2 (SPM 2021)


BAHASA MELAYU KLASIK

BAHASA MELAYU STANDARD 

 

Setelah datang kepada Patih Gajah Mada, Kertala Sari pun duduk menyembah.

Setelah bertemu dengan Patih Gajah Mada, Kertala Sari duduk menyembah

 

Maka kata Patih Gajah Mada, "Hai anakku Kertala Sari, sebab aku menyuruh memanggil anakku ini, kerana pesan bapamu kepada aku,

Jangan tiada dikasihi anakku ini,' kerana bapamu sudahlah mati dengan pekerjaan Seri Betara.

 

lalu Patih Gajah Mada berkata, "Wahai, anakku Kertala Sari, tujuan aku memanggil kamu adalah untuk menyampaikan pesanan bapamu kepada aku supaya mengasihimu kerana bapamu telah dibunuh ketika melaksanakan arahan Seri Betara."

Akan sekarang anakku hendak dijadikan penggawa agung."

 

Sekarang aku hendak melantik kamu sebagai penggawa agung,”

 

Dipetik daripada 'Kepimpinan Melalui Teladan dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,

Kementerian Pendidikan Malaysi 

[6 markah]


 





Tiada ulasan: