Baca petikan di bawah dengan teliti,
kemudian buat satu rumusan tentang kelebihan-kelebihan
memiliki aura positif dan
cara-cara membentuk aura positif dalam
kalangan remaja. Panjangnya rumusan
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan
SKEMA RUMUSAN:
PENDAHULUAN
PEND
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
P1
|
Petikan membincangkan manfaat-manfaat/faedah- faedah/kebaikan-kebaikan
memiliki aura positif dalam kalangan anak-anak/remaja/
seseorang.
|
2
|
P3
|
Rumusan ini membincangkan manfaat-manfaat/
faedah-faedah/kebaikan-kebaikan memiliki
aura positif dancara-cara membentuk aura positif dalam
kalangan remaja.
|
2
|
P4
|
Petikan/Rumusan ini membincangkan
manfaat-manfaat/faedah-faedah/kebaikan-kebaikan memiliki aura positif. |
1
|
P5
|
Petikan membincangkan kelebihan-kelebihan memiliki aura positif/
Rumusan
ini membincangkan kelebihan-kelebihan memiliki aura positif.
|
0
|
ISI TERSURAT (kelebihan-kelebihan
memiliki aura positif)
ISI
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
S1
|
senang
didekati.
|
2
|
S2
|
membentuk
sikap anak-anak yang tidak berputus asa.
|
2
|
S3
|
tidak
menganggap kegagalan sebagai suatu musibah yang besar.
|
2
|
S4
|
menjadikan
anak-anak berfikiran matang.
|
2
|
S5
|
anak-anak
lebih berkeyakinan dan berusaha membaiki kelemahan dirinya.
|
2
|
S6
|
mengawal
keadaan emosi, mental, fizikal dan tahap kerohanian dalam
dirinya.
|
2
|
S7
|
anak
lebih bijak memilih bahan media yang betul.
|
2
|
S8
|
memiliki
keperibadian yang baik dan bercita-cita untuk berjaya.
|
2
|
ISI TERSIRAT (cara-cara membentuk
aura positif dalam
kalangan remaja)
ISI
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
T1
|
mengikuti
aktiviti yang menambah ilmu pengetahuan/majlis ilmu.
|
2
|
T2
|
mendampingi
golongan berilmu/peribadi positif.
|
2
|
T3
|
meminta
nasihat daripada orang berpengalaman.
|
2
|
T4
|
sentiasa
muhasabah diri
|
2
|
T5
|
menjauhi
pemikiran negatif
|
2
|
T6
|
sentiasa
berdoa/solat hajat
|
2
|
KESIMPULAN
ISI
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
K1
|
Kesimpulannya, remaja perlu berusaha memiliki aura positif agar
kehidupan
remaja lebih berkualiti/ dihormati.
|
2
|
K2
|
Kesimpulannya,
remaja hendaklah memiliki aura positif.
|
1
|
Contoh rumusan lengkap:
Rumusan ini membincangkan kebaikan-kebaikan aura positif dan
cara-cara membentuk aura positif
dalam kalangan remaja.
Antara kebaikannya ialah, dapat membentuk
sikap anak-anak yang tidak berputus asa dan tidak menganggap kegagalan sebagai
suatu musibah yang besar. Selain itu, aura positif mampu menjadikan anak-anak
berfikiran matang. Malah, anak-anak
lebih berkeyakinan dan berusaha membaiki kelemahan dirinya. Seterusnya,
anak-anak mampu mengawal keadaan emosi, mental, fizikal dan tahap kerohanian
dalam dirinya serta memiliki keperibadian
yang baik dan bercita-cita untuk berjaya.
Cara-cara membentuk aura positif dalam
kalangan remaja ialah remaja boleh mengikuti aktiviti yang menambah ilmu
pengetahuan seperti majlis ilmu dan ceramah motivasi. Remaja juga perlu mendampingi golongan
berilmu dan peribadi positif.
Kesimpulannya, Kesimpulannya, remaja perlu berusaha memiliki aura positif agar kehidupan
remaja lebih berkualiti dan dipandang
tinggi dalam masyarakat.
SOALAN PEMAHAMAN PETIKAN
SOALAN (i) Maksud rangkai kata menyuburkan minda :
PILIHAN
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
(i)
|
Mengembangkan/memupuk/menyemai/
akal/pemikiran.
|
2
|
(ii)
|
Mengembangkan/memupuk/menyemai
minda.
|
1
|
(iii)
|
Menyuburkan akal/pemikiran.
|
1
|
SOALAN (ii) Keadaan-keadaan :
ISI
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
1
|
Perasaan negatif dalam
diri seseorang.
|
1
|
2
|
Keadaan fizikal yang
lemah disebabkan sakit, depresi atau keletihan.
|
1
|
3
|
Pengaruh oleh elemen dari luar
atau dalaman seseorang itu sendiri.
|
1
|
SOALAN (iii) Punca-punca
ISI
|
JAWAPAN
|
MARKAH
|
1
|
Pengaruh
media massa.
|
1
|
2
|
masalah hubungan dalam keluarga.
|
1
|
3
|
Bebanan
pelajaran/tanggungjawab terhadap pekerjaan.
|
1
|
4
|
harapan ibu bapa yang terlalu
tinggi.
|
1
|
5
|
kurang
pengamalan/ mengamalkan ajaran agama.
|
1
|
6
|
inginkan perhatian/dikenali ramai/
disanjungi.
|
1
|
7
|
sikap negatif dalam diri.
|
1
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan