HALAMAN 2

Selasa, 1 April 2014

LATIHAN DRAMA GELANGGANG TUK WALI- SET 1


     SET 1

  • Soalan 2(b) – Petikan Drama

    Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.



    RIPIN: Wak masuk hutan minggu lepas? ( Melihat longgokan akar kayu di hujung beranda )

    TUK WALI: Nak dapat banyak tu, sehari suntuk aku di hutan. Bawa bekal nasi lagi!

    RIPIN:  Dah berpuluh tahun diredah, wak! Tak ada siapa pulak yang menanam semula.

    TUK WALI:  Kalau ikut petua, ikut pantang larang, sampai anak cucu pun insya-Allah ada lagi. Bila aku cakap fasal pantang larang, semua orang ketawa.  Bila aku bukakan rahsia petua ke hutan, ada orang kata aku ni nak jadi Tarzan.  Orang sekarang ni tak berasa malu lagi bila merosakkan … dah hilang rasa hormat mereka pada alam!

    RIPIN: Petua yang mana, wak ?

    TUK WALI : Pokok yang tengah berbunga atau berbuah, jangan ditebang.  Pokok yang lebih kecil daripada jari hantu, jangan disentuh.  Kalau hati belum pasti , jangan cemas.  Kalau belum mengenal, kenal dulu.

    RIPIN : Mereka mencantas, menebang tu pun kerana nak mengenallah, wak!

    TUK WALI: Belajarlah mengenal pada ibu, bukan cabut anak. (Kesal ) Yang langgar pantang, anak cucu aku jugak.  Cakap aku ni tak dihargai langsung. ( Marah ) Si Berahim anak tiri aku tu! Dia murid Si Guan, Guan kedai singse tu!  Tunjuk mana pasak bumi, tongkat ali, dikenalkannya rancang besi, rancang tembaga, yang mana raja berangkat, apa khasiat lukai jantan, apa gunanya tengkuk biawak!


     i.  Apakah pantang larang yang diberitahu oleh Tuk Wali kepada Ripin ketika masuk ke hutan?

    P1 Pokok yang tengah berbunga atau berbuah, jangan ditebang. 
    P2 Pokok yang lebih kecil daripada jari hantu, jangan disentuh.
    P3 Kalau hati belum pasti , jangan cantas
    P4 Kalau belum mengenal, kenal dulu.

    ( 2 isi =2markah )

     ii.      Pada pendapat anda , mengapakah Tuk Wali amat berpegang kuat pada pantang larang ketika mencari pokok-pokok ubat di hutan?


    P1 Anak-anak pokok ubat tidak dicantas sewenang-wenang kerana boleh 
         memupuskan   pokok-pokok ubat di hutan dalam jangka panjang

    P2 bekalan ubat-ubat herba tradisional tidak putus sampai bila-bila

    P3 ada pokok-pokok ubat memerlukan puluhan tahun untuk dewasa sebelum dapat  digunakan

    P4 pokok-pokok tersebut merupakan habitat haiwan liar

    P5 pokok yang berbunga dan berbuah menghasilkan benih bagi menghasilkan  pokok-pokok baru  bagi menggantikan pokok-pokok ubat yang telah tua dan tidak produktif

    P6 generasi muda /anak cucu dapat terus mengenali khazanah alam dan ilmu perubatan tradisional

     ( 3 isi= 3 markah )

     iii.    Jelaskan satu perwatakan Tuk Wali berdasarkan petikan di atas  dan satu perwatakannya dalam drama tersebut.

    Dalam petikan....Tuk Wali seorang yang
    P1 Sayang akan alam semula jadi
        Contohnya:  Tuk Wali mengamalkan petua apabila mencari ubat-ubat tradisional di hutan agar pokok-pokok  tidak pupus.

    P2 percaya pada pantang larang
       Contohnya:   Tuk Wali berpegang kuat pada pantang larang ketika masuk ke hutan agar pokok-pokok hutan   dapat kekal sehingga ke anak cucu

    ( 1 isi = 2 markah
    1 m- isi
    1m –huraian
    (Huraian tanpa isi= 0 markah )


    Dalam Keseluruhan Cerpen  ....Tuk Wali seorang yang
    P1 berani.
         Contohnya:  Wali berani bertarung dengan Siak apabila Siak datang menyerangnya.

    P2 cekap
         Contohnya:   Tok Wali pantas dan cekap menewaskan perompak yang cuba merompak kedai emas.

     P3 taat akan perintah agama.
         Contohnya:  Tok Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid dan rajin menunaikan solat sunat.

    P4  ikhlas
    Contohnya:  Tok Wali melakukan kerja-kerja kemasyarakatan seperti memandikan jenazah , menggali kubur tanpa meminta upah.

    ( 1 isi = 2 markah)
    1 m- isi
    1m –huraian
    (Huraian tanpa isi= 0 markah )

















Tiada ulasan: