Syair Nasihat (Penghujung Thamarat
al-Muhimmah)
Syair
|
Maksud Syair
|
Tamatlah kitab dikarang orang,
akalnya pendek ilmunya kurang, daripada sangat
hajatku gerang, diperbuat juga sebarang-barang .
|
Rangkap 1:Penyair telah tamat mengarang kitab supaya
dapat dijadikan SYAIR NASIHAT (Penghujung Thamarat at-Muhimmah)
|
Melepaskan hati yang terbuku, pengajaran kepada
sekalian anakku, mudah-mudahan betul tingkah dan laku, perangai yang baik
biar terpaku.
|
Rangkap 2 : Ayah berharap agar
anaknya akan menjaga tingkah laku dan menjadi insan yang berakhlak mulia.
|
Dengarkan tuan ayahanda berperi, kepada anakanda
muda bestari,
nasihat kebajikan ayahanda beri, amalkan jangan
malas dan ngeri.
|
Rangkap 3: Ayah menasihati anaknya agar tidak
bersikap malas.
|
Ayuhai anakanda muda remaja,
jika anakanda menjadi raja,
hati yang betul hendaklah disahaja,
serta rajin pada bekerja.
|
Rangkap 4 :Menurut ayahnya lagi,
jika anaknya itu menjadi raja, dia hendaklah bertindak dengan betul dan rajin
bekerja.
|
Kerja kebajikan janganlah malas,
zahir dan batin janganlah culas, jernihkan hati
hendaklah ikhlas,
seperti air di dalam gelas.
|
Rangkap 5: Ayah menasihati anaknya supaya rajin
berbuat kebajikan. Pada masa yang sama, hati perlulah ikhlas dan bersih.
|
Menuntut ilmu janganlah segan,
ilmu yang benar jangan yang bukan, iaitu ilmu
yang kebajikan, di kitab ini sudah disebutkan.
|
Rangkap 6 :Ayah menasihati anaknya supaya tidak
malas untuk menuntut ilmu. Ilmu yang drtuntut itu mestilah ilmu yang betul
seperti yang telah diperintahkan oleh Allah SWT.
|
Hendaklah anakanda mengaji selalu, dari yang lain
lebihkan dulu,
had syarak janganlah dilalu,
tidaklah anakanda beroleh malu.
|
Rangkap 7:Ayah menasihati anaknya agar rajin mengaji
dan hal ini perlu diberi keutamaan daripada hal yang lain. Hukum syarak pula
tidak boleh dilanggar kerana akan menyebabkannya mendapat malu.
|
Segala perbuatan dengan berilmu,
maka kebajikan boleh bertemu,
jika sebarang-barang diramu,
akhirnya anakanda jatuh tersemu
|
Rangkap 8: Sebarang tindakan perlu didasarkan kepada
ilmu pengetahuan agar membawa kebaikan. Ayah juga menasihati anaknya agar
berhati-hati dalam melakukan setiap perkara agar tidak terjerumus dalam
perkara yang membawa kemudaratan.
|
Ilmu itu benar faedahnya,
membezakan hak dengan batilnya, mengetahui rakyat
benar salahnya, supaya dihukumkan dengan adilnya.
|
Rangkap 9: Ilmu itu banyak manfaatnya kerana dengan
ilmu, perkara yang benar dengan perkara yang tidak benar dapat dibezakan.
Dengan adanya ilmu, pemimpin dapat mengetahui sama ada rakyat benar atau
salah dan dapat menjatuhkan hukuman yang adil kepada mereka.
|
Jika ilmu tidak diendah,
sebab anakanda capak permudah,
rakyat datang membawa gundah, anakanda tercengang
tunduk tengadah
|
Rangkap 10 :Selanjutnya, jika ilmu pengetahuan itu
dianggap remeh, hal ini tentu akan membawa masalah kepada anaknya jika
menjadi pemerintah. Jika ada rakyat yang datang untuk menyatakan masalah,
anaknya tidak akan dapat menyelesaikan masalah tersebut kerana tiadanya ilmu
pengetahuan.
|
Hendak menghukumkan tiada tahu, hendak diam hati tak
mahu,
berpeluk tubuh tangan ke bahu, mengeluh mengucap
mengata Allahu.
|
Rangkap 11: Anaknya tidak tahu untuk menjatuhkan
hukuman dan tidak mahu pula berdiam sahaja. Anaknya itu cuma mampu berpeluk
tubuh dan menyebut nama Allah SWT.
|
Terkadang duduk mendiamkan diri, sepatah tidak
mengeluarkan peri,
penat duduk bangkit berdiri,
lalu masuk ke dalam purl.
|
Rangkap 12 :Akhirnya, anaknya tidak dapat berkata
apa-apa. Setelah penat duduk dan bangun, anaknya itu akan menyembunyikan diri
di dalam istana.
|
Orang berdakwa duduk menanti,
serta dengan bersakit hati, hairan takjub tidak
mengerti,
sebab bicaranya belum pasti.
|
Rangkap 13: Orang yang ingin mendapatkan pengadilan
akan menjadi marah kerana perbicaraan belum pasti dapat dilakukan.
|
Terkadang dihukumkan dengan biladah, bukannya syarak
bukannya 'adah,
ambil lekas jalan yang mudah,
supaya jangan berhati gundah.
|
Rangkap 14: Sebarang hukuman tidak boleh diambil
mudah. Jalan yang terbaik ialah kembali merujuk kepada hukum syarak untuk
mendapatkan ketenangan hati.
|
Jika demikian apa jadinya,
hukum tak betul dengan jalannya,
di hadapan majlis diterimanya,
di belakang kelak diumpatnya.
|
Rangkap 15 :Jika perbicaraan tidak dijalankan
mengikut hukum, maka pemimpin pasti akan dikeji oleh rakyat.
|
Jika yang benar kita hukumkan,
di belakang jangan kita hiraukan,
umpat dan puji kita biarkan,
kepada Allah kita syaksikan.
|
Rangkap 16: Jika perbicaraan tidak dijalankan
mengikut hukum Allah SWT, maka kejian dan pujian rakyat bawahan tidak
perlulah dihiraukan oleh mereka.
|
Fasal 1
Jika anakanda jadi menteri,
orang berilmu anakanda hampiri,
lawan mesyuarat lawan berperi,
supaya pekerjaan jadi ugahari
|
Rangkap 17 :Ayah berpesan lagi, jika anaknya menjadi
menteri, dia digalakkan untuk berdamping dengan orang yang berilmu supaya
dapat memudahkan segala kerjanya.
|
Hendaklah periksa adabnya wazir,
di dalam kitab sudah terukir,
hendaklah jauhkan pekerjaan mungkir, supaya jangan
jadi tergelincir.
(Dipetik daripada antologi Baik Budi, Indah
Bahasa, Tingkatan 2).
|
Rangkap 18 :Ketua haruslah memerhatikan tingkah laku
pegawai bawahannya supaya penyelewengan tidak berlaku.
|
1. Tema
Nasihat bapa kepada anak tentang kepentingan menuntut
ilmu pengetahuan jika anaknya dilantik sebagai raja atau menteri supaya dapat
memimpin negara dengan jujur dan ikhlas.
2. Persoalan
(a) Setiap pemimpin diwajibkan menuntut ilmu
pengetahuan.
(b) Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang mempunyai
hati yang mulia, bijak, adil, dan saksama ketika menjalankan tugas.
(c) Kerja kebajikan yang dilakukan harus dibuat dengan
penuh keikhlasan.
(d) Ilmu yang dituntut mestilah ilmu yang benar
seperti yang telah diperintahkan oleh Allah SWT.
(e) Pengadilan dan perbicaraan yang dijalankan
mestilah berlandaskan ilmu pengetahuan supaya tiada kesilapan ketika
menjatuhkan hukuman.
(f) Hukuman yang dijalankan mengikut hukum syarak akan
menenangkan hati pemimpin.
(g) Ketaatan dan kepatuhan rakyat terhadap pemimpin.
(h) Apabila pemimpin bergaul dengan orang yang
berilmu, maka segala kerja akan menjadi mudah.
(i) Tugas pemimpin adalah untuk memantau setiap tugas
yang diamanahkan kepada orang bawahan agar tidak berlaku penyelewengan.
3. Bentuk
(a) Syair ini terdiri daripada lapan belas rangkap.
(b) Semua baris merupakan maksud.
(c) Bilangan baris pada setiap rangkap adalah sama.
(d) Panjang pendek baris tidak sama, iaitu antara tiga
hingga enam patah kata.
Contohnya, diperbuat juga sebarang-barang ilmu
yang benar jangan yang bukan
(e) Jumlah suku kata dalam pantun ini antara lapan
hingga suku kata.
Contohnya, had syarak jangan dilalu pengajaran kepada
sekalian anakku Syair ini berbentuk terikat.
4. Unsur Bunyi
(a) Asonansi. Contohnya, • Ayuhai anakanda muda remaja (perulangan
vokal a)
(b) Aliterasi. Contohnya, • maka kebajikan
boleh bertemu. (perulangan konsonan m)
(c) Rima akhir :
· rangkap
1: aaaa;
· rangkap
2: aaaa;
· rangkap
3: aaaa;
· rangkap
4: aaaa;
· rangkap
5: aaaa;
· rangkap
6: aaaa;
· rangkap
7: aaaa;
· rangkap
8: aaaa;
|
· rangkap
9: aaaa;
· rangkap
10: aaaa;
· rangkap
11: aaaa;
· rangkap
12: aaaa;
· rangkap
13: aaaa;
· rangkap
14: aaaa;
· rangkap
15: aaaa;
· rangkap
16: aaaa;
|
4.Gaya Bahasa
Gaya Bahasa
|
Contoh
|
Anafora (perulangan pada awal perkataan)
|
Hendak menghukumkan tiada tabu,
hendak diam hati tak mahu,
|
Inversi
|
nasihat kebajikan ayahanda beri;
|
Kata ganda
|
sebarang-barang;
|
Penggunaan bahasa Arab
|
ikhlas; syarak; batil; Allahu; biladah; `adah; Allah
|
Simile
|
seperti air di dalam gelas.
|
Sinkope
|
seperti air di dalam gelas.
|
5.Nilai dan Pengajaran
Nilai
|
Pengajaran
|
Nilai keadilan.
|
Pemerintah haruslah bersikap adil dan tidak boleh
bertindak zalim terhadap rakyat.
|
Nilai berilmu
|
Seseorang pemimpin mestilah mempunyai ilmu
pengetahuan yang cukup agar dapat memudahkan urusan pentadbiran.
|
Nilai keikhlasan
|
Kita hendaklah ikhlas dalam melakukan setiap
pekerjaan.
|
Nilai tawakal
( berserah diri)
|
Kita haruslah bertawakal dan berserah kepada Allah
SWT setelah membuat apa-apa keputusan berdasarkan syariat.
|
1 ulasan:
If you're looking to lose kilograms then you certainly have to start using this totally brand new tailor-made keto plan.
To create this keto diet, certified nutritionists, fitness couches, and chefs have united to produce keto meal plans that are efficient, decent, cost-efficient, and fun.
From their first launch in January 2019, thousands of individuals have already transformed their body and well-being with the benefits a certified keto plan can offer.
Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones offered by the keto plan.
Catat Ulasan