HALAMAN 2

Sabtu, 7 Mac 2020

Skema Soalan Pentaksiran Formatif BM Tingkatan 2 - Tahun 2020


PENTAKSIRAN FORMATIF BAHASA MELAYU 

TINGKATAN 2

TAHUN 2020


BAHAGIAN B
( 16 markah )

Arahan : Berdasarkan novel “ Darah Titik diSemantan”, lengkapkan sinopsis di bawah ini. Jawab pada ruang yang telah disediakan.

Pasir Tuk Anjang
Menderhaka
mungkir janji
Tuk Gajah
Desborough
berpatah balik
bersabar
difitnah
masjid
Inggeris
udara
Mat Kilau
Sultan Perak
Semantan
Sungai Tembeling
Mat Lela

            Zahid, Samad, Rahman, dan Awang Muhammad sedang menuju ke (a) _______ di Lubuk Terua. Zahid terkenang akan Datuk Bahaman yang banyak berubah perwatakannya. Selepas selesai mengerjakan sembahyang, Datuk Bahaman berucap tentang (b) _______ yang telah menjajah tanah air mereka.
            Datuk Panglima Raja Awang Ishak memberitahu Datuk Bahaman bahawa Inggeris telah menceroboh (c) _______ . Pak Long Abas mencadangkan agar mereka mula bertindak tetapi Datuk Bahaman meminta Pak Long Abas (d) ______ . Datuk Bahaman tidak mahu sultan mereka menerima nasib yang sama seperti (e) _______ .
            Berlaku pergaduhan antara Zahid dan rakan-rakannya dengan dua orang pemuda Melayuyang menceroboh isteri Lajis. Datuk Bahaman pula (f) _______ oleh Inggeris. Datuk Bahaman dikatakan telah (g) _______ kepada sultan. Pak Long Abas, Ismail, dan Samad ditangkap (h) _______, namun berjaya diselamatkan oleh Datuk Bahaman. Datuk Bahaman menyusun strategi perang terhadap Inggeris.
            Askar-askar sultan naik ke tebing (i) _______ sambil meniarap dan menghalakan senapang ke langit. Datuk Bahaman mengarah orang-orangnya supaya membalas tembakan ke (j) _______ selepas tembakan pertama daripada askar pihak sultan dilepaskan. Keadaan menjadi kelam-kabut apabila tembakan askar-askar sultan terkena paha (k) _______ . Kemudian, dada Awang Muhammad pula ditembusi peluru askar-askar sultan.

            Datuk Bahaman kecewa kerana askar-askar sultan telah (l) _______, tetapi Datuk Bahaman tetap patuh pada janji. Mata-mata Inggeris yang diketuai oleh Wise mancari Datuk Bahaman, tetapi tidak berhasil. Akhirnya mereka bertindak menyerang orang kampung. Datuk Bahamandan orang-orangnya (m) _______dan membunuh askar-askar Inggeris. Datuk Bahaman meninggalkan  Semantan lalu mudik ke (n) _______ dan bersatu dengan (o) _______ dan (p) _______ .




       SKEMA JAWAPAN BAHAGIAN B

a) Masjid
g) menderhaka
m) berpatah balik
b) Inggeris
h) Desborough
n) Sungai Tembeling
c) Semantan
i) Pasir Tuk Anjang
o) Tuk Gajah
d) bersabar
j) udara
p) Mat Kilau
e) Sultan Perak
k) Mat Lela

f) difitnah
l) mungkir janji



      BAHAGIAN A

1
A
B
C
D
6
A
B
C
D
2
A
B
C
D
7
A
B
C
D
3
A
B
C
D
8
A
B
C
D
4
A
B
C
D
9
A
B
C
D
5
A
B
C
D
10
A
B
C
D













2 ulasan:

Unknown berkata...

As stated by Stanford Medical, It's indeed the ONLY reason this country's women live 10 years longer and weigh on average 42 lbs lighter than us.

(And really, it has NOTHING to do with genetics or some secret exercise and absolutely EVERYTHING around "how" they eat.)

BTW, I said "HOW", not "WHAT"...

Tap this link to find out if this little quiz can help you find out your real weight loss possibilities

Angela berkata...

Omg tq its my tuition homework hahahah its tooo useful for me