Soalan 1 : Rumusan
(30 markah)
Baca petikan dengan
teliti, kemudian buat satu rumusan tentang peranan-peranan Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan
cara-cara menarik minat ibu bapa bergiat
aktif dalam PIBG. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) ialah entiti utama
sesebuah sekolah dan asas penubuhannya termaktub dalam Akta Pendidikan I96I. Objektif penubuhan PIBG perlulah mendukung
visi selari dengan dasar-dasar negara seperti Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan Pelan Pendidikan Malaysia.
Sehubungan dengan itu, PIBG berfungsi sebagai wahana yang
membolehkan ahli berkongsi maklumat
melalui pelbagai medium. Namun demikian,
penglibatan ibu bapa dalam menjayakan aktiviti PIBG masih rendah.
Perlembagaan PIBG menetapkan bahawa
keahliannya hendaklah terdiri daripada guru sekolah tersebut dan ibu bapa yang
anak mereka menuntut di sekolah tersebut.
Pihak PIBG mengadakan program-program yang dapat menemukan ibu bapa
dengan guru-guru yang mengajar anak mereka untuk menjalin ukhuwah antara
kedua-dua pihak. Seterusnya, PIBG juga
dapat merapatkan hubungan sesama ibu bapa demi kebajikan anak-anak mereka.
Mereka dapat berjumpa dan bertanya khabar semasa perjumpaan Mesyuarat Agung
PIBG dan program gotong-royong yang diadakan pada setiap tahun. Di samping itu,
PIBG juga boleh menjadi perantara pihak tertentu dengan pihak sekolah. Misalnya, PIBG dijadikan platform oleh pihak
luar untuk melaksanakan aktiviti yang
memberi faedah kepada sekolah. Selain
itu, pihak PIBG juga boleh membantu untuk menyelesaikan masalah ibu bapa yang
tidak berpuas hati dengan tindakan segelintir guru.
Selari dengan perlembagaan, PIBG
boleh bertindak untuk melengkapkan prasarana fizikal sekolah seperti penyediaan
akses jalur lebar, perpustakaan yang lengkap dan kemudahan sukan yang
berkualiti. Bagi meningkatkan pencapaian
akademik pula, PIBG boleh menubuhkan tabung pendidikan untuk menambah sumber
kewangan yang dapat memberi manfaat kepada warga sekolah. Dalam hal ini, PIBG perlu merancang dan
melaksanakan pelbagai program seperti aktiviti amal dan mendapatkan sumbangan
daripada pihak tertentu. Malah, pihak
PIBG juga dapat membantu menjayakan sesuatu program yang dirancang oleh pihak
sekolah dengan melibatkan diri secara langsung dalam semua program. PIBG juga boleh bertindak sebagai penganjur
aktiviti-aktiviti kemasyarakatan dengan mengadakan hari kerjaya, forum perdana
dan pemeriksaan kesihatan. Namun
demikian, terdapat sesetengah ahli PIBG khususnya ibu bapa tidak memberikan
kerjasama terhadap aktiviti-aktiviti tersebut.
Sesungguhnya, PIBG dapat membantu
pihak sekolah untuk meningkatkan kecemerlangan akademik, sahsiah dan
kokurikulum dengan mengambil langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik. Hal ini demikian kerana kejayaan dalam
membangunkan modal insan bukan hanya terletak pada bahu pihak sekolah mahupun
pihak kerajaan tetapi turut didukung oleh ibu bapa. Oleh itu, usahlah kita memandang enteng akan
kewibawaan PIBG.
(Dipetik dan diubah suai daripada ‘Keakraban
Pemangkin Kerjasama Ibu Bapa-Sekolah ‘ oleh Dr. Suresh Kumar N Vellymalay’
Pendidik Mei 20I7)
SKEMA JAWAPAN –
SKEMA RUMUSAN:
Pendahuluan: (2 markah)
Rumusan
membincangkan fungsi-fungsi/tanggungjawab-tanggungjawab/tugas-tugas
Persatuan Ibu Bapa dan Guru dan cara-cara menarik minat ibu bapa bergiat aktif dalam
PIBG.
Isi
tersurat – Peranan PIBG
(2 hingga 6
isi – 4 hingga I2 markah)
- Sebagai wahana yang membolehkan ahli berkongsi
maklumat
- perlu mengadakan program-program yang dapat
menemukan ibu bapa dengan guru-guru yang mengajar anak mereka.
- Menjadi perantara pihak tertentu dengan pihak
sekolah
- Membantu untuk menyelesaikan masalah ibu bapa yang
tidak berpuas hati dengan tindakan segelintir guru.
- Melengkapkan prasarana fizikal
sekolah
- Menubuhkan tabung pendidikan
- Membantu dalam menjayakan sesuatu program
- Penganjur aktiviti kemasyarakatan
- Membantu pihak sekolah untuk meningkatkan
kecemerlangan akademik, sahsiah dan kokurikulum
Isi tersirat
: cara-cara menarik minat ibu bapa
bergiat aktif dalam PIBG
(2 hingga 6
isi – 4 hingga 2 markah)
- Menentukan hala tuju/misi/objektif /matlamat
dengan jelas
- Mengadakan jaringan dan kerjasama dengan institusi
pendidikan
- Memantapkan sistem pengurusan institusi pendidikan
- Menyediakan insentif/bantuan/geran kepada PIBG
- Memberi latihan profesionalisme kepada ahli PIBG
- Menyediakan bilik PIBG yang kondusif
- Menyediakan laman sosial PIBG
Kesimpulan:
(2 markah)
Kesimpulannya,
Pelbagai pihak
hendaklah menyokong pernan-peranan
PIBG di sekolah
supaya dapat
meningkatkan imej sekolah
Panduan:
Pemarkahan rumusan:
Isi =
20 markah
Bahasa = I0 markah
Jumlah = 30
markah
Pemberian markah
bahasa separuh daripada markah isi
Contoh : isi
= I8 markah
Bahasa = 9 markah
Jumlah = 27 markah
Jika bahasa rumusan anda baik boleh tambah
I markah lagi
Jika bahasa
kurang memuaskan , boleh ditolak I markah
Jika anda
menyalin bulat-bulat daripada
petikan, perkataan demi perkataan, ayat demi ayat = 0 markah
Patuhi jumlah
perkataan I20 patah perkataan
Contoh rumusan
:
Rumusan membincangkan fungsi-fungsi Persatuan Ibu Bapa dan Guru dan cara-cara
menarik minat ibu bapa bergiat aktif dalam PIBG.
Antara
peranan PIBG ialah sebagai wahana yang
membolehkan ahli berkongsi maklumat melalui pelbagai medium dan mengadakan program-program yang dapat
menemukan ibu bapa dengan guru-guru yang mengajar anak mereka. PIBG juga boleh membantu untuk menyelesaikan masalah
ibu bapa yang tidak berpuas hati dengan tindakan segelintir guru. PIBG juga
boleh bertindak untuk melengkapkan prasarana
fizikal sekolah dan menubuhkan tabung
pendidikan di sekolah. PIBG juga menjadi perantara pihak tertentu dengan pihak
sekolah
Cara-cara menarik minat ibu bapa
bergiat aktif dalam PIBG ialah PIBG
harus menentukan
hala tuju dan matlamat dengan jelas kepada ibu bapa serta menyediakan bilik
PIBG yang kondusif untuk keselesaan ibu bapa.
Kesimpulannya, pelbagai pihak hendaklah
menyokong pernan-peranan PIBG di sekolah supaya dapat meningkatkan imej dan kecemerlangan
sekolah.
(I2I patah perkataan)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan