HALAMAN 2

Selasa, 15 Januari 2019

PANTUN DUA KERAT (NASIHAT) T1

Pantun Dua Kerat (Nasihat) 
Antologi Kuingin Berterima Kasih (Tingkatan 1)


Berapa jauh wujud dengan sifat,
Sejauh lutut dengan pelipat.

Sarang semut dalam gelap,
Orang selimut selalu lelap.

Hitam-hitam pucuk kawa,
Sungguh hitam dipandang lawa.

Emas , perak tembaga suasa,
Malas bergerak tidak merasa.

Buah sintang buah senikul,
Satu memegang satu memikul.


Rangkap 1
Melalui penampilan fizikal (luaran) individu, kita turut dapat melihat sikap dan perwatakannya kerana dua aspek ini tidak jauh berbeza. Jarak di antara lutut dengan pelipat sangat dekat (lutut di hadapan kaki manakala pelikat di bahagian belakang kaki). Jadi, perbuatan dan tingkah laku seseorang dapat menggambarkan diri, sikap, cara berfikir dan membuat keputusan. Dengan itu rangkap ini merupakan nasihat kepada masyarakat supaya menjauhi sifat atau sikap buruk.


Rangkap 2
Rangkap ini menyatakan bahawa orang yang berdiam diri, tidak melakukan sebarang pekerjaan akan ketinggalan. Sikap malas perlu dijauhi. Dalam erti kata lain, orang yang tidak produktif, akan rugi kerana mensia-siakan masa. 


Rangkap3
Orang yang memiliki kuliy hitam tetap kelihatan cantik dan ada keistimewaannya. Sebarang kekurangan dalam diri tidak akan menjadi masalah sekiranya kita bijak menutupnya dengan kebolehan dan keistimewaan lain. Meskipun mempunyai kelemahan, kita tetap akan dipandang mulia sekiranya mempunyai ciri-ciri baik dan terpuji.


Rangkap 4
Individu yang malas berusaha tidak akan berpeluang menikmati kejayaan. Mereka sekadar kekal di takuk lama tanpa sebarang perubahan dan tidak akan mendapat rezeki yang banyak.

Rangkap 5
Individu yang cekap mampu melakukan dua atau lebih kerja dalam satu masa. Individu seperti ini bijak memanfaatkan masa dan peluang agar urusan-urusan yang dilakukan dapat selesai dengan cepat. Selain itu, rangkap ini boleh ditafsirkan sebagai keadaan dalam komuniti atau masyarakat yang saling membantu dan bekerjasama.








2 ulasan:

Unknown berkata...

Terima kasih, cikgu.

Tanpa Nama berkata...

cikgu, terima kasih atas perkongsian ilmu ini