CERPEN : HUTAN RIMBA
Oleh: Sasjira
Sinopsis
Pak Tua sebagai pemandu traktor menyesali pekerjaannya yang mengakibatkan kemusnahan alam sekitar. harapannya agar kawasan hutan kembali merimbun. Hasil pekerjaannya dia berjaya membesarkan anak-anaknya dengan kerjaya masing-masing. Atas nasita anak-anaknya Pak Tua dapat dipujuk agar reda dengan pekerjaannya yang banyak membantu menyara keluarga dan pendidikan anak-anaknya. Akhirnya Pak Tua dan anak-anaknya menceburi bidang pelancongan dengan membuat resort keluarga di hutan simpan miliknya bagi memelihara alam sekitar.
Aspek komsas dalam cerpen Hutan Rimba karya Sasjira
ASPEK
|
PERNYATAAN ISI
|
CONTOH/HURAIAN
|
Tema
|
Tekanan perasaan seorang pemandu traktor yang memusnahkan alam sekitar untuk tujuan pembangunan
|
Kekesalan Pak Tua sebagai pemandu traktor akan tindak-tanduknya selama ini yang telah menyebabkan kemusnahan flora dan fauna. Namun, Pak Tua berbangga dengan kejayaan dan keberhasilan anak-anaknya dalam bidang akademik dengan hasil usaha selama ini sehingga mampu menjawat jawatan tinggi dalam pekerjaan masing-masing. Akhirnya Pak Tua telah mengusahakan hutan simpan bagi memulihara alam sekitar
|
Persoalan
|
Persoalan pembangunan sehingga memusnahkan flora dan fauna
|
Pak Tua sangat kesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor yang banyak memusnahkan pokok-pokok dan haiwan-haiwan demi pembangunan
|
Persoalan rasa bersalah yang menghantui jiwa
|
Pak Tua rasa bersalah kerana memusnahkan alam sekitar walaupun dengan tujuan untuk aktiviti pertanian
| |
Persoalan kemusnahan hutan sebagai khazanah alam
|
Pak Tua menyesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor telah banyak memusnahkan hutan sebagai khazanah negara
| |
Persoalan tanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Pak Tua berjaya memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga menjawat jawatan yang tinggi dalam pekerjaan masing-masing
| |
Persoalan kepentingan pembangunan kepada negara
|
Pembangunan dalam sektor pertanian mampu menjana pendapatan kepada negara
| |
Persoalan tanggungjawab menjaga alam sekitar
|
Pak Tua mengekalkan hutan simpan miliknya untuk memulihara alam sekitar atas kesedarannya sebelum ini yang banyak memusnahkan alam sekitar
| |
Persoalan keindahan alam mampu memajukan industri pelancongan negara
|
Anak-anak Pak Tua ingin melibatkan diri dalam industri pelancongan kerana mampu menjana pendapatan sekali gus mengekalkan keindahan alam sekitar
| |
Nilai
|
Cinta alam sekitar
|
Pak Tua sangat menyesal kerana banyak memusnahkan alam sekitar ketika bekerja dengan syarikat pembalakan
|
Kasih sayang
|
Pak Tua dan Mak Tua mengasihi anak-anak sehingga mereka berjaya dalam kerjaya masing-masing
| |
Kegigihan
|
Pak Tua dan Mak Tua mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang sehingga anak-anak mereka saling menghormati
| |
Redha
|
Mak Tua meminta supaya Pak Tua tidak menyesal pekerjaannya yang banyak memusnahkan hutan kerana perbuatan itu adalah tuntutan pekerjaannya
| |
Tanggungjawab
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
| |
Prihatin
|
Mak Tua menasihati Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam sekitar dahulu
| |
Pengajaran
|
Kita hendaklah mencintai alam supaya flora dan fauna tidak musnah
|
Pak Tua begitu menyesal kerana banyak memusnahkan flora dan fauna ketika bekerja sebagai pemandu traktor caterpillar
|
Kita hendaklah menyayangi ahli keluarga kerana mereka menjadi tempat bermanja
|
Pak Tua begitu menyayangi cucu-cucunya dan menggunakan kesempatan waktu tuanya dengan bergembira bersama-sama mereka
| |
Kita hendaklah memberikan pendidikan terbaik kepada anak-anak
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga mereka berjaya dalam bidang kerjaya masing-masing
| |
Kita hendaklah bersyukur dnegan rezeki yang dikurniakan
|
Pak Tua bersyukur kerana hasil pekerjaanya dahulu berjaya memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Watak & perwatakan
|
Perwatakan
|
Contoh/Huraian
|
Pak Tua
|
Bertanggungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab memberi pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya
|
Bersyukur
|
Pak Tua rasa bersyukur kerana empat orang anaknya telah berjaya hasil pekerjaanya sebagai pemandu traktor
| |
Cintai alam sekitar
|
Pak Tua menyesal atas perbuatannya memusnahkan alam sekitar semasa bekerja dengan syarikat pembalakan dahulu
| |
Gigih
|
Pak Tua sangat gigih bekerja sehingga berjaya membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
| |
Mak Tua
|
Pandai memasak
|
Mak Tua pandai memasak semasa menyediakan makanan kepada keluarganya
|
Pandai memujuk
|
Mak Tua pandai memujuk Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam
| |
Bertanggungjawab
|
Mak Tua berjaya mendidik anak-anak dengan penuh tanggungjawab kerana mereka saling menghormati
| |
Prihatin
|
Mak Tua menyedari kegelisahan suaminya dengan memberi nasihat supaya tidak mengambil peduli akan pekerjaanya yang banyak memusnahkan alam sekitar
|
Latar
|
Pernyataan Isi
|
Contoh/Huraian
|
Latar masa
|
30 tahun yang lalu
|
Sewaktu Pak Tua bekerja sebagai pemandu traktor caterpilar dengan syarikat pembalakan
|
Malam Jumaat
|
Majlis bacaan Yaasin diadakan
| |
Latar tempat
|
Hutan rimba
|
Kawasan hutan yang diteroka oleh Pak Tua untuk dijadikan kawasan pertanian
|
Sungai
|
Sungai di belakang rumah merupakan tempat Mak Tua mencari ikan
| |
Sungai Kinabatangan
|
Tempat kayu balak dihanyutkan
| |
Latar masyarakat
|
Masyarakat yang gigih bekerja
|
Pak Tua gigih bekerja sehingga mampu membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
|
Masyarakat yang bertangungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab membesarkan anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
| |
Masyarakat yang menyayangi alam sekitar
|
Pak Tua mengusahakan hutan simpan kerana sayangkan alam sekitar
| |
Masyarakat yang bersyukur
|
Pak Tua bersyukur kerana berjaya mendidik anak-anak dengan pelajaran yang tinggi
| |
Masyarakat yang berpandnagan jauh
|
Pak Tua tidak menghalang anak-anaknya yang ingin mengusahakan tanah dusunnya sebagai kawasan pelancongan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan