CERPEN HADIAH
SINOPSIS
Mengisahkan
sekumpulan murid yang sedang bercakap-cakap mengenai hadiah yang akan diberikan
kepada guru kesayangan mereka sewaktu sambutan Hari Guru yang akan tiba tidak
lama lagi. Setiap murid masing-masing menceritakan mengenai kehebatan hadiah
yang akan diberikan. Azizah seorang pelajar yang miskin tidak mampu untuk
membelikan hadiah kepada guru kesayangannya, Cikgu Zaleha. Azizah berasa risau
dan sedih kerana dia tidak mampu untuk membeli hadiah untuk gurunya.
Azizah cuba meminta duit daripada emaknya
namun hampa kerana emaknya menyatakan bahawa dia tidak mempunyai duit untuk
diberikan kepada Azizah. Sekali lagi Azizah cuba meminta duit tetapi kali ini
dia cuba meminta duit daripada bapanya pula. Namun, Azizah sekali lagi terpaksa
menerima hakikat bahawa keluarganya tidak mampu untuk memberikan duit
kepadanya.
Akhirnya, Azizah berasa lega kerana emaknya
telah mencadangkan agar Azizah membuat tudung saji untuk dijadikan
sebagai hadiah kepada Cikgu Zaleha. Setelah mempelajari cara menganyam daripada
emaknya, Azizah berusaha untuk menyiapkan tudung saji yang cantik untuk
diberikan kepada Cikgu Zaleha. Apabila Hari Guru tiba, Azizah terlalu gembira
untuk menyerahkan hadiah kepada cikgu kesayangannya. Setelah menyerahkan hadiah
kepada Cikgu Zaleha, Azizah dikejutkan dengan tawaran oleh Cikgu Zaleha
kepadanya mengenai satu pertandingan.
Setelah menerima tawaran tersebut, Azizah
telah berusaha sedaya upayanya untuk menghasilkan pelbagai rekaan yang
berkualiti dan menarik. Azizah telah berjaya memenangi Pertandingan Kraftangan
Peringkat Daerah dan seterusnya ke peringkat negeri. Sehinggalah dia ahkirnya
telah berjaya menambat hati juri dan hakim di peringkat kebangsaan. Hakikatnya
usaha gigih dan kerajinan yang ditunjukkan Azizah adalah satu kejayaan terbesar
Cikgu Azizah.
TEMA
Kegigihan
dan kecekalan seorang murid yang akhirnya memperoleh kejayaan.
Buktinya,
kesungguhan Azizah setelah menerima tawaran Cikgu Zaleha untuk menyertai
Pertandingan Kraftangan Peringkat Daerah. Seterusnya, Azizah telah berjaya
layak ke peringkat negeri dan juga memperoleh kejayaan untuk meneruskan ke
peringkat kebangsaan.
PERSOALAN
Persoalan
menghargai jasa guru.
i.
Persoalan ini dapat dilihat pada gelagat murid-murid yang
begitu teruja untuk memberikan hadiah kepada guru masing-masing sempan sambutan
Hari Guru.
ii.
Persoalan Kegigihan dan kerajinan seorang murid.
Persoalan
ini dapat dilihat pada watak Azizah yang begitu gigih menghasilkan tudung saji
yang ingin dihadiahkan kepada guru kesayangannya. Selain itu,
dia juga gigih dan rajin menghasilkan bahan yang akan digunakan untuk
Pertandingan Kraftangan.
PLOT
i.
Permulaan
Sekumpulan
murid sedang bercakap-cakap mengenai hadiah yang akan diberikan kepada guru
masing-masing sempena dengan sambutan Hari Guru.
ii.
Perkembangan
Azizah
cuba meminta duit daripada emak dan bapanya untuk memastikan dia dapat membeli
hadiah untuk gurunya. Namun, semuanya hampa kerana ibubapanya tidak mampu untuk
memberikan duit kepada Azizah akibat kehidupan mereka yang serba kekurangan.
Akhirnya, Azizah telah mendapat idea daripada emaknya untuk membuat tudung saji
sebagai hadiah kepada CIkgu Zaleha.
iii.
Klimaks
Azizah
menerima borang Pertandingan Kraftangan Peringkat Daerah daripada Cikgu Zaleha.
iv.
Peleraian
Azizah
telah menjadi johan untuk Pertandingan Kraftangan Peringkat Daerah dan naib
johan peringkat negeri. Seterusnya Azizah telah berjaya menambat hati juri dam
hakim peringkat kebangsaan manakala Cikgu Zaleha telah Guru Inovatif.
TEKNIK
PENCERITAAN
i.
Dialog
Contoh: "Kau nak hadiahkan
apa, Aliza?" Tanya Hamidah.
ii.
Monolog Dalaman
Contoh:
Cukupkah dengan dua ringgit? Nak beli apa?Sapu tangan? Sehelai sapu tangan
harganya dua ringgit lapan puluh sen.
iii.
Saspens
Contoh:
"Azizah, cikgu nak hadiah yang lebih besar, boleh?" Wajah Cikgu
Zaleha yang begitu tulus dan penuh kesungguhan itu ditenung Azizah lama-
lama. Ingin meneka apa yang tersirat disebalik perkataan
"besar" itu.
WATAK
PERWATAKAN
Watak
Utama
Azizah
i.
Seorang murid yang miskin.
ii.
Murid kesayangan Cikgu Zaleha.
iii.
Seorang yang terlalu merendah diri.
Contoh:
Cikgu Zaleha yakin sungguh kepada Azizah yang diiktiraf sebagai serba boleh,
cuma sifat rendah diri Azizah itu terlalu tebal.
iv.
Seorang murid yang rajin
Contoh:
Azizah juga dipuji kerana rajin belajar dan merupakan pelajar yang
berdisiplin.
Watak
Sampingan
Cikgu
Zaleha
I.
Cikgu kepada Azizah
II.
Seorang guru yang berdedikasi
Emak
i
emak Azizah
ii
seorang yang cacat sebelah kaki
iii
mengambil upah menganyam tikar mengkuang
Bapa
i
bapa Azizah
ii
berkerja sebagai penarik beca
LATAR
Latar
Masa
i.
Waktu pagi
Contoh:
Azizah bertanya bapanya mengenai duit sewaktu mereka sedang bersarapan pagi.
ii
Waktu petang
Contoh: Azizah sibuk menganyam tudung saji
yang akan diberikan kepada Cikgu Zaleha.
iii
Hari Guru
Contoh: Cikgu Zaleha dikerumuni ramai
peminat cilik yang beratur untuk memberikan hadiah padanya.
Latar
Tempat
i
Kelas
Contoh: Di dalam kelas tempat Azizah dan
kawan-kawanya sedang bercakap-cakap mengenai hadiah yang akan diberikan kepada
guru mereka.
ii
Rumah Azizah
Contoh: Sewaktu Azizah meminta duit dengan
emaknya untuk membelikan hadiah kepada Cikgu Zaleha.
iii
Bilik Guru
Contoh: Sewaktu Azizah bertanya pada Cikgu
Zaleha mengenai hadiah yang diinginkan oleh Cikgunya itu.
iv
Tapak Perhimpunan
Contoh: Tempat majlis sambutan Hari Guru
diadakan.
Latar
Masyarakat
i
Masyarakat Pelajar
ii
Masyarakat yang miskin
iii
Masyarakat Guru
GAYA
BAHASA
i
Sinkof
Contoh: "Tak payahlah Zizah,
menyusahkan kamu saja."
NILAI
i
Nilai Ketabahan
ii
Nilai Kasih Sayang
Contoh: Azizah sayang
kan
Cikgu Zaleha kerana guru itu selalu memuji kepandaian Azizah dalam kebanyakan
mata pelajaran.
iii
Nilai Kerajinan
Contoh: Azizah pulang tengahari itu dengan
tekad dan semangat kuat untuk membuktikan bahawa usaha gigih dapat membina
dirinya.
PENGAJARAN
i
Kita hendaklah tabah menghadapi dugaan hidup
ii
Kita mestilah rajin dalam melakukan sesuatu
kerja
iii
Kita perlulah menanam sifat kasih sayang dengan
guru
Tiada ulasan:
Catat Ulasan