HALAMAN 2

Isnin, 28 Januari 2019

SINOPSIS DAN ANALISIS BAB 6 NOVEL SEJAMBAK BAKTI T1




Bab  6 – Persiapan

Sinopsis


      Razali, Cikgu Zulkifli, Cikgu Hassan, Swee Lan, Saridevi dan beberapa orang ahli lembaga pengarah sibuk membersihkan reban-reban ayam . Sebaliknya Ramlah, Cikgu Robeah, Rozita, Harun, Sivam dan Leong sibuk mengemaskan bilik bacaan kerana minggu depan Penolong Pengarah Pembangunan Koperasi Bahagain Sekolah akan melawat ke koperasi mereka. Koperasi sekolah telah memperuntukkan RMm 30 untuk membeli akhbar dan majalah dalam bilik baca itu. 
      Ketika mereka sibuk menjalankan tugas pembersihan, Munir bermain bola di padang. Cikgu Zulkifli pergi ke padang dan mendapati Munir telah dihalau keluar dari padang kerana bermain bola dengan kasar. Cikgu Zulkifli menasihati Munir agar melaksanakan tugasnya sebagai ahli lembaga pengarah koperasi sekolah. Munir berjanji bahawa dia tidak ponteng tugas lagi. Cikgu Zulkifli juga memberikan amaran kepada Munir supaya tidak tulis surat kepada Ramlah lagi. Munir berjanji bahawa dia tidak melakukan hal itu la

Latar tempat:

Kedai Koperasi sekolah – Razali dan Ramlah sibuk dengan tugas di koperasi
Bilik bacaan koperasi sekolah – Ramlah dan rakan-rakannya sibuk mengemas dan menyusun bahan bacaan seperti akhbar, majalah dan risalah.
Bengkel ternakan ayam telur
 

Latar Masa:            
Petang - mentari petang membakar tubuh Munir dan pemain bola di padang itu


Watak: 
Razali
Ramlah     
Swee Lan
Munir
Cikgu Zulkifli
Cikgu Hassan

Peristiwa penting/Menarik        


Peristiwa penting

Nilai Murni

Pengajaran

Razali, Cikgu Zulkifli , Cikgu Hassan dan Swee Lan sibuk membersihkan bangsal ternakan ayam telur di hujung kawasan sekolah.

Manakala Ramlah, Cikgu Robeah, Rozita, Harun, Selvam dan Leong sibuk membersihkan dan  mengemaskan bahan bacaaan di dalam bilik bacaan.

Munir tidak mejalankan tugasnya di koperasi sebaliknya bermain bola di padang.




Cikgu Zulkifli menasihati Munir supaya menjalankan tugasnya di koperasi sebagai ahli lembaga pengarah dan tidak mengganggu Ramlah.





Nilai bekerjasama

Nilai bertanggungjawab







     















Nilai Nasihat-menasihati

Kita hendaklah sentiasa bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu tugas supaya tugas menjadi mudah dan cepat disiapkan.



 .







Kita jangganlah bersikap sambil lewa terhadap   amanah atau tugas yang telah diberikan kepada kita supaya dihormati oleh orang lain


Sebagai seorang guru kita mestilah sentiasa menasihati anak-anak murid supaya menjadi insan yang berguna pada masa depan.










Tiada ulasan: