HALAMAN 2

Sabtu, 29 Jun 2019

LATIHAN MELENGKAPKAN PETIKAN DENGAN PERIBAHASA

LATIHAN PERIBAHASA
                          

Fahami petikan di bawah ini.  Gunakan frasa yang sesuai untuk melengkapkan perenggan yang berikut.


indah khabar daripada rupa
ada udang di sebalik batu
bertanam tebu di bibir
sudah jatuh ditimpa tangga
cepat kaki, ringan tangan
darah baru setampuk pinang
air yang dingin juga yang dapat memadamkan api

bagai kaca terhempas ke batu



                     Yana dan Yani merupakan adik-beradik kembar.  Namun begitu, sikap mereka berbeza.  Yana seorang yang penyabar, manakala Yani agak pemarah.  Yana akan bercakap lembut dengan Yani untuk meredakan kemarahannya, bak kata orang ____(1)____.

                     Sejak akhir-akhir ini, hubungan mereka agak renggang.  Puncanya ialah tindakan Yani yang menerima pelawaan rakan lamanya, Zetiy untuk berhijrah ke Kuala Lumpur.  Zety yang bermulut manis itu pula bijak memujuk Yani agar mengikutnya.  Yana yang mengesyaki sesuatu cepat-cepat menasihati Yani.  Bagi Yana, Zety itu mungkin ____(2)___ kerana selama ini hubungan Zety dan Yani tidak begitu rapat.
                    
                     “Usahlah Yani ikut Zety ke Kuala Lumpur.  Sebelum ini, dia jarang-jarang menghubungi kamu.  Tetapi, kali ini tiba-tiba sahaja dia hendak mengajak kamu ke bandar besar itu.  Entah-entah ____(3)____,” nasihat Yana.

                     “Jangan berburuk sangka, kakak.  Menurut Zety, kami akan mendapat pekerjaan yang bagus di sana.  Yani ditawarkan bekerja sebagai eksekutif akaun,” balas Yani.
                     “Eksekutif akaun?  Walaupun ____(4)____ kamu mendapat tawaran sebagai eksekutif akaun?  Jangan mudah terpedaya oleh kata-kata Zety itu, Yani,” nasihat Yana lagi.

                     Yani tidak memperdulikan kata-kata kakaknya.  Dia tetap mahu mengikut Zety ke Kuala Lumpur.  Dia ingin meraih pendapatan bulanan yang tinggi.  Dia percaya bahawa jika dia  ____(5)____ , pasti dia akan mendapat kenaikan pangkat yang lebih tinggi. 

                     Setibanya di Kuala Lumpur, Yani berasa amat kecewa dan hatinya  ____(6)____.  Jawatan yang ditawarkan kepadanya hanyalah kerani pejabat.  Bangunan pejabat itu pula ____(7)___ kerana bangunan itu agak usang keadaannya.

                     Yani berasa kesal.  Dia ingin pulang ke kampung semula.  Namun dia ibarat ___(8)____.  Beg tangannya diragut oleh penunggang motosikal ketika dia berjalan di kaki lima jalan raya.  Yani menangis mengenangkan nasibnya yang malang.

Isnin, 17 Jun 2019

PROGRAM SEKOLAH PENYAYANG SMKDSE 2019

PROGRAM SEKOLAH PENYAYANG
16 JUN 2019 -

Pelaksanaan amalan Guru Penyayang bertujuan agar setiap guru membudayakan sikap kasih sayang di sekolah. Guru Penyayang membawa maksud perbuatan atau perlakuan menyayangi, mengasihi dan bersifat belas kasihan serta menghormati orang lain. Ini bermakna Guru Penyayang adalah seorang guru yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap murid-murid dengan cara mengamalkan nilai kasih sayang, bersikap mesra, mengambil berat, berbudi bahasa, saling menghormati, sentiasa ceria, prihatin dan sabar. Guru Penyayang seharusnya menjiwai bahawa murid adalah aset yang perlu diberi perhatian, dijaga, dibimbing, dihargai kewujudannya dan disayangi setiap masa.


Penyayang membawa maksud perbuatan atau perlakuan menyayangi, mengasihi, dan bersifat belas kasihan serta menghormati orang lain. Ini bermakna Guru Penyayang adalah seorang yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap setiap perkara yang berkaitan dengan muridnya (every child matters) dengan cara mengamalkan nilai kasih sayang, bersikap mesra, mengambil berat, berbudi bahasa, saling menghormati, sentiasa ceria, prihatin dan sabar. Guru penyayang menjiwai bahawa murid mereka merupakan aset penting yang perlu diberi perhatian, dijaga, dibimbing, dihargai kewujudannya dan disayangi setiap masa. Membudayakan amalan penyayang merupakan sifat profesional guru dalam perhubungannya dengan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat.

 Antara Objektif Program Guru Penyayang adalah

·                     Menjiwai amalan penyayang sebagai budaya guru.
·                     Menginsafi bahawa kehadiran murid merupakan rahmat kepada sekolah
·                     Menyedari bahawa setiap murid adalah asset kepada sekolah
·                     Menghargai sumbangan murid, ibu bapa, komuniti/masyarakat kepada sekolah.
Kaedah pelaksanaan Guru Penyayang adalah secara berterusan sepanjang tahun 2016 dan membudayakan warga sekolah. Ia akan dilaksanakan berdasarkan pelbagai aktiviti yang dirancang seperti berikut; 1. Pelancaran Program Guru Penyayang 2. Mengalu-alukan kehadiran murid 3. Program Mentor Mentee 4. Penghargaan kepada murid (hari lahir/sambutan perayaan utama) 5. Penghargaan kepada murid (kehadiran penuh bulanan)

 Antara aktiviti yang dirancang

1.0 Aktiviti Mengalu-alukan murid
Guru mengalu-alukan murid di pintu pagar sekolah
a. Semasa murid memulakan sesi persekolahan baru
b. Semasa murid datang ke sekolah / pulang dari sekolah
Kaedah:
i. Menyambut kedatangan murid;
a. Penampilan guru yang kemas dan ceria
b. Bersikap mesra, berbudi bahasa dan menghormati murid
c. Ambil berat, prihatin dan sabar menyambut murid
ii. Membuat sapaan;
a. Memberi salam dan menyambut salam semasa datang sekolah
b. Lambaian pulang
c. Bertanya khabar
iii.Memberi bimbingan dan tunjuk ajar secara berhemah; Contoh; Membetulkan tali leher, Membetulkan butang baju dan lain-lain.
iv.Membuat publisiti/promosi
2.0 Program Mentor Mentee
Tujuan:
i. Membangunkan sahsiah diri murid
ii. Membina jati diri murid
iii. Membantu menyelesaikan masalah murid
Cadangan aktiviti:
Sesi ramah mesra / Sesi makan bersama / Meraikan hari lahir / Bimbingan hala tuju hidup / Lawatan atau ziarah keluarga / Sesi perkongsian masalah
Strategi pelaksanaannya;
i. Seorang atau dua mentor bagi setiap kelas (semua murid terlibat)
ii. Perjumpaan sekurang-kurangnya dua kali sebulan dan dijadualkan
Pengisian semasa perjumpaan;
i. Menyemak dan prihatin latar belakang mentee
ii. Membimbing mentee mengatasi masalah
iii. Membimbing mentee membina hala tuju dan kerjaya
iv. Membimbing mentee membentuk jati diri dan sahsiah diri
Disenaraikan sebagai salah satu tugas guru di sekolah, Menyediakan profil setiap mentee

3.0 Penghargaan Kepada Murid (hari lahir/sambutan perayaan utama)
Aktiviti meraikan murid;
i. Hari lahir murid
ii. Sambutan hari kanak-kanak
iii. Perayaan-perayaan utama mengikut kaum seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas termasuk perayaan utama di Sabah dan Sarawak
iv. Guru meraikan murid dalam suasana kasih sayang
Antara kaedah yang boleh digunakan;
i. Mengumumkan ucapan selamat melalui pembesar suara sekolah
ii. Menyanyikan lagu bersesuaian dengan tema sambutan, contoh; Lagu Hari Lahir ,Lagu Perayaan utama
iii. Menghantar kad ucapan. Contoh: Kad Hari Lahir, Kad Hari Perayaan, Penanda Buku Hari Lahir
Aktiviti dilaksanakan semasa perhimpunan atau di dalam bilik darjah.

4.0 Penghargaan Kepada Murid (kehadiran penuh bulanan)
• Memberi penghargaan dalam bentuk sijil kepada murid yang hadir 100% pada setiap bulan sebagai satu galakan hadir ke sekolah
• Guru memberi sentuhan kasih sayang dengan memberi dorongan kepada murid-murid untuk hadir ke sekolah pada setiap hari persekolahan.




sekitar sambutan hari lahir guru-guru dan pelajar-pelajar bulan Jun 2019 - SESI PETANG
Di Dewan Budiman SMK Dato" Syed Esa, Batu Pahat, Johor.













Suapan tanda kasih sayang