HALAMAN 2

Rabu, 10 Julai 2013

Karangan Contoh 21 : Usaha-usaha Pelbagai Pihak untuk Menggalakkan Amalan Membaca Dalam Kalangan Remaja.

Soalan:

Membaca jambatan ilmu.   Namun, kepesatan kemajuan teknologi maklumat kini, menyebabkan remaja leka dengan ciptaan gajet-gajet terkini dan mengabaikan amalan membaca dalam kehidupan. 
Bincangkan  usaha-usaha untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan remaja. 

Analisis soalan:

Tema/Isu           :  amalan membaca
Tugasan/Arahan  :  usaha-usaha mengalakkan amalan membaca dalam
                           kalangan remaja.
Format               :  Tiada   - karangan perbincangan



      Memang tidak dapat dinafikan dalam meneroka zaman kepesatan kemajuan teknologi maklumat kini, manusia cenderung kepada kebendaan. Justeru, amalan membaca telah diabaikan dalam kalangan masyarakat terutama golongan remaja kerana mereka leka dengan ciptaan-ciptaan gajet teknologi maklumat seperti telefon bimbit dan internet. Sebenarnya, kepentingan membaca sebagai wahana untuk menimba ilmu pengetahuan terpancar melalui cogan kata yang sering diwar-warkan iaitu 'Membaca Jambatan Ilmu'. Malahan, amalan membaca sangat penting  bagi mempercepat usaha kerajaan untuk merealisasikan Wawasan 2020 melalui pembentukan rakyat yang berilmu pegetahuan. Justeru, fenomena kurang membaca dalam kalangan remaja perlu dibenteras daripada berterusan.  Persoalannya, apakah langkah-langkah berkesan yang perlu diambil untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan remaja.

       Sebenarnya, usaha untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan remaja mesti bermula daripada diri remaja sendiri.  Hal ini demikian kerana, walaupun banyak usaha yang dilaksanakan oleh pelbagai pihak, untuk menggalakkan amalan membaca ini, namun tidak akan mendatangkan impak yang diharap-harapkan jika remaja sendiri tidak mempunyai kesedaran tentang hal tersebut.  Perumpamaannya 'kita boleh memaksa seekor kuda untuk masuk ke dalam air sungai, tetapi kita tidak akan dapat memaksa kuda tersebut minum air sungai tersebut'  Dalam hal ini, setiap remaja perlu menyedari akan betapa pentingnya amalan membaca dalam mengubah diri mereka menjadi insan yang berilmu pengetahuan dan berkualiti.  Sehubungan dengan itu, remaja perlu memiliki jati diri dan berpendirian teguh dalam mengurus kehidupan mereka dan tidak hanya hanyut dan tenggelam dalam arus kemajuan teknologi maklumat semata-mata.  Remaja juga mesti memiliki disiplin diri untuk memastikan amalan membaca dipraktikkan setiap hari.  Contohnya, remaja boleh meluangkan sedikit masa untuk membaca surat khabar, majalah, novel, buku-buku teks mata pelajaran, dan sebagainya sebagai rutin harian. Hal ini boleh dilaksanakan dengan membuat jadual harian dan memasukkan aktiviti membaca sebagai aktiviti yang utama. Justeru, jika remaja sendiri dapat mendisiplinkan diri sendiri untuk mengamalkan aktiviti membaca ini, sudah pasti membaca akan menjadi amalan dalam kehidupan mereka.  Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.


     Selain itu, ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha memupuk amalan membaca dalam kalangan anak-anak sejak kecil lagi. Bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.  Justeru , amalan membaca perlu dipupuk oleh ibu bapa sejak kecil kerana jiwa anak-anak kecil umpama sehelai kain putih, terpulang kepada ibu bapa untuk mencorakkannya.  Jiwa kanak-kanak juga masih lembut umpama rebung dan mudah dilentur dan dididik menjadi insan yang suka akan buku dan seterusnya suka membaca. Contohnya, sejak kecil lagi ketika anak-anak belum boleh membaca, ibu bapa sendiri boleh membacakan untuk mereka buku-buku cerita yang bersesuaian.  Ibu bapa juga boleh menghadiahi anak-anak mereka buku-buku pada hari ulang tahun kelahiran ataupun sebagai penghargaan atas pencapaian anak-anak dalam pelbagai bidang.  Jelaslah, jika ibu bapa dapat menyemai amalan membaca ini sejak anak-anak masih kecil, usaha untuk melahirkan remaja yang suka membaca akan tercapai.


      Tambahan pula, pepatah Melayu juga menyebut  "Bagaimana acuan, begitulah kuihnya" yang menjelaskan bahawa ibu bapa sendiri mesti mengamalkan budaya membaca di rumah sekiranya ingin membentuk anak-anak yang juga gemar membaca.  Hal ini demikian kerana,   ibu bapa berperanan menjadi suri teladan atau 'role model' kepada anak-anak terutama yang masih di bangku sekolah.  Ibu bapa  perlu menjadikan  amalan membaca sebagai hobi yang menyeronokkan dan boleh dilakukan bersama-sama anak-anak. Contohnya, ibu bapa boleh menyediakan satu ruang atau bilik di rumah sebagai perpustakaan mini yang menempatkan pelbagai buku dan bahan bacaan untuk keluarga. Di ruang inilah ibu bapa boleh membaca bersama-sama anak-anak pada waktu lapang atau cuti hujung minggu.  Oleh itu, jelaslah sekiranya ibu bapa sendiri berjaya menjadikan amalan membaca sebagai rutin kehidupan, pastilah amalan  ini  akan dicontohi oleh anak-anak dan amalan mulia ini akan berkembang mekar dalam sanubari mereka sehingga mereka melangkah ke alam remaja seterusnya menjadi dewasa kelak.   



      Seterusnya, peranan pihak sekolah juga tidak boleh disisihkan dalam usaha menggalakkan amalan membaca ini.  Hal ini demikian kerana, selain di rumah, remaja menghabiskan sebahagian besar masa mereka di sekolah. Justeru pihak sekolah perlu melaksanakan pelbagai program dan aktiviti untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan pelajar-pelajar.  Contohnya, melalui program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) yang dilaksanakan oleh pihak sekolah merupakan penggabungan semua aktiviti galakan membaca yang dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai kepada pelajar mengikut bilangan buku yang telah dibaca.  Usaha-usaha galakan membaca yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah melalui aktiviti-aktiviti koakademik yang dikendalikan unit Pusat Sumber Sekolah, Ketua-ketua Bidang Mata pelajaran, Panatia-panatia Mata Pelajaran, persatuan-persatuan dan sebagainya. Contohnya, aktiviti seperti Bulan Bahasa, Bulan Membaca, pertandingan yang berkaitan dengan membaca dan sebagainya perlu dijalankan. Selain itu, semua guru perlu sentiasa menekankan kepentingan membaca kepada pelajar-pelajar dan memberi dorongan serta ganjaran yang sewajarnya.  Oleh itu, sekiranya usaha-usaha untuk menggalakkan amalan membaca yang lebih sistematik, terancang dan berterusan akan membentuk pelajar-pelajar yang suka membaca dan seterusnya menjadi insan yang cemerlang pada masa depan.

      Selain itu, masyarakat sekitar, seperti syarikat penerbitan buku, majalah, surat khabar dan agensi-agensi kerajaan turut mempunyai peranan dan tanggungjawab besar untuk menggalakkkan amalan membaca dalam kalangan masyarakat.  Sebagai contoh, syarikat penerbitan surat khabar seperti Berita Harian dan New Straits Times boleh membuat tajaan surat khabar keluaran mereka di sekolah-sekolah untuk dijadikan bahan bacaan dan bahan bantu mengajar kepada guru di dalam bilik darjah.  Syarikat penerbitan buku pula boleh mengadakan pameran di sekolah serta memberi potongan harga yang bersesuaian untuk menarik minat pelajar membeli bahan-bahan bacaan yang disukai.  Pendedahan dan kemudahan memperoleh buku sudah pasti menjadi pemangkin untuk menggalakkan pelajar membaca pelbagai bahan bacaan dan tidak terhad kepada buku teks dan buku rujukan mata pelajaran sahaja.

      Secara lebih meluas pula,  syarikat penerbitan dan agensi kerajaan wajar mengadakan pameran bagi mempamerkan buku-buku dan bahan bacaan terbitan terbaru dan menarik isi kandungannya. Pesta buku juga harus diadakan untuk mempamerkan buku-buku dan bahan bacaan yang terbaru dan berkualiti.  Dalam pameran dan pesta buku, pihak penganjur juga boleh menjemput penulis terkemuka untuk memberi peluang  kepada sesiapa yang berminat dengan karyanya bersua muka.   Aktiviti-aktiviti yang menarik ini pastinya akan mencetuskan minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja.

      Kekangan utama untuk memupuk amalan membaca dalam kalangan remaja khususnya dan masyarakat amya berkait rapat dengan kesukaran untuk mendapatkan bahan bacaan.   Oleh itu, dalam usaha untuk membentuk masyarakat berilmu pengetahuan, pihak kerajaan tidak harus menutup sebelah mata kepada masyarakat yang tinggal di luar bandar dan kawasan pedalaman.  Kerajaan telah menyediakan perpustakaan awam dan perpustakaan bergerak untuk membekalkan pelbagai jenis bahan bacaan kepada golongan ini.  Kemudahan untuk memperoleh bahan bacaan ini dapat menggalakkan mereka untuk membaca.  Juseru, untuk menyemai kepentingan membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja adalah dengan memperbanyak kempen membaca. Kempen membaca yang diadakan disertakan dengan pelbagai aktiviti menarik, contohnya, pertandingan yang berkaitan dengan bahan bacaan yang sesuai dengan tahap dan minat mereka secara berterusan. Dengan ini jelaslah, dengan usaha kerajaan yang berterusan, visi untuk membentuk masyarakat yang gemar membaca akan berjaya direalisasikan.

      Ekoran daripada itu, salah satu wahana yang berkesan untuk memupuk minat membaca ialah melalui media massa. Melalui media massa seperti radio, televisyen, surat khabar dan internet, kepentingan membaca dapat dihebahkan. Misalnya, melalui surat edaran  atau risalah, syarikat penerbitan boleh mempromosikan bahan bacaan yang baru diterbitkan. Manakala melalui televisyen dan radio, orang awam berkesempatan untuk mengetahui buku-buku yang baru diterbitkan serta isi kandungannya. Program televisyen berbentuk rencana dan bual bicara tentang kepentingan membaca perlu diperbanyak untuk menimbulkan kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya amalan membaca.  


        Kesimpulannya,  amalan membaca sangat penting untuk melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan dan matang akal fikiran.   Remaja berilmu  merupakan tonggak kepimpinan negara yang berkualiti pada masa depan.  Justeru, semua pihak perlulah berganding bahu dan melangkah sederap dalam usaha untuk menggalakkan kanak-kanak dan remaja supaya gemar membaca  untuk menyediakan generasi pelapis bakal pemimpin yang akan menerajui negara ke mercu kejayaan pada satu masa nanti. Sesungguhnya, generasi berilmu penjana kemajuan dan kemakmuran negara.


Cikgu Chom


12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

isi kandungan yang baik

Tanpa Nama berkata...

Sangat bagus dan banyak isi- isi penting.

Unknown berkata...

terima kasih.. :)

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih dapat membantu dalam karangan

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih banyak membantu

Tanpa Nama berkata...

Banyak membantu :)

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih ����☺

Unknown berkata...

Sngat bagus..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Kipidap

Tanpa Nama berkata...

wah!!! karangan yang mantap...
macam mana nak buat karangan sebagus ini ya???

Unknown berkata...

The best one..gracias sènyor..

Max Law berkata...

Grafik blog anda telah melambatkan proses membuka laman anda (bukan secara ofensif, cuma memberi cadangan), tetapi yang baik ialah karangan anda telah membantu banyak orang...