HALAMAN 2

Sabtu, 22 Jun 2013

Karangan 16 - Kesan-kesan Negatif Jerebu

Fenomena jerebu yang melanda negara kita telah mendatangkan pelbagai kesan buruk.
Bincangkan kesan-kesan nagatif maslah jerebu kepada masyarakat dan negara.


     Memang tidak dinafikan juga, fenomena jerebu mendatangkan kesan negatif terutama terhadap tahap kesihatan rakyat di negara kita.   Antaranya ialah, jerebu boleh menjejaskan kesihatan rakyat terutamanya sistem pernafasan dan boleh menyebabkan penyakit asma, sakit kerongkong, selesema, batuk, nemonia dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung.  Hal ini berlaku kerana jerebu menyebabkan badan menjadi lemah dan imunisasi semakin rendah.  Oleh itu bilangan golongan tua dan kanak-kanak yang jatuh sakit berkaitan dengan sistem pernafasan telah meningkat mendadak akibat jerebu dan terpaksa menerima rawatan di hospital atau di klinik.

      Selain itu, kesan jerebu juga boleh mengurangkan jarak penglihatan. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh komponen-komponen yang ada di dalam jerebu berupaya menyerap dan menyerakkan cahaya matahari.    Hal ini amat menakutkan kerana risiko kemalangan boleh berlaku seperti kapal terbang dan kapal laut atau kenderaan di jalan raya menjadi semakin besar.  Keadaan ini amat membahayakan keselamatan rakyat kerana kemalangan boleh mengakibatkan kemusnahan harta benda, kecederaan dan kehilangan nyawa.

         Tambahan pula, aktiviti harian masyarakat turut terjejas akibat masalah jerebu.  Apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) berada di tahap tidak sihat atau membahayakan, sebarang bentuk aktiviti luar tidak digalakkan.  Contohnya, di kawasan-kawasan yang dilanda jerebu, banyak sekolah terpaksa ditutup demi menjamin kesihatan pelajar.  Program-program dan acara luar seperti sukan, dibatalkan.  Keadaan ini menunjukkan bahawa masalah jerebu telah mengganggu aktiviti harian masyarakat di negara kita.

          Selain kemerosotan taraf kesihatan rakyat Malaysia, sektor ekonomi negara turut terjejas akibat kerenah jerebu yang berlaku di Malaysia. Tahap penglihatan yang rendah menyebabkan aktiviti luar disekat dan industri perikanan dan pertanian terpaksa dihentikan demi menjamin keselamatan dan kesihatan pekerja-pekerja. Rakyat Malaysia yang terlibat dalam bidang perikanan dan pertanian terpaksa mencari alternatif yang lain untuk mencari pendapatan buat sementara waktu.


      Selimut jerebu  pula biasanya hilang selepas hujan turun. Namun begitu, hujan yang turun selepas fenomena jerebu berlaku akan memberikan kesan sampingan yang berpunca daripada hujan asid. Hujan ini seterusnya akan merosakkan tanaman dan tumbuhan, meningkatkan nilai keasidan tanah dan air sekaligus mengganggu keseimbangan dalam ekosistem seperti ekosistem akuatik, ekosistem hutan dan ekosistem muara.

       Apabila masalah jerebu menjadi semakin meruncing, kesan negatif yang lebih serius akan timbul. Sumber pendapatan negara turut terancam akibat jerebu. Sumber pendapatan negeri-negeri yang berasaskan industri pelancongan seperti Sabah dan Sarawak akan merosot kerana industri pelancongan terjejas akibat jerebu. Para pelancong bukan sahaja dari dalam negeri malah dari negara asing tidak akan melawat ke Malaysia sekiranya jerebu masih berlaku di Malaysia kerana bimbang akan keselamatan dan kesihatan mereka semasa melancong ke Malaysia. Secara tidak langsung, ekonomi negara kita akan terjejas akibat jerebu.

          Masalah jerebu telah menjadi duri dalam daging kepada Malaysia. Bagi menyelesaikan

masalah jerebu yang merunsingkan ini, semua pihak harus bersinergi dalam mengatasi masalah tersebut, persis kata orang-orang tua, “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”. Pelbagai langkah perlu diambil demi mengelakkan masalah jerebu daripada berlaku lagi. Sekiranya Malaysia bebas daripada belenggu masalah jerebu, sudah pasti negara Malaysia dapat berkembang maju dalam semua bidang.
         

30 ulasan:

farahin fadzil berkata...

izinkan saya unutk copy ya cikgu . tq

Unknown berkata...

terima kasih.ini amat membantu saya:)

Tanpa Nama berkata...

mohon copy yer

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH BANYAK....

Unknown berkata...

Mohon copy

Unknown berkata...

mohon copy

Tanpa Nama berkata...

Mohon copy

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Mohon copy ya.. Terimakasih

pelajar pr3 2019 berkata...

mohon copy ye

Unknown berkata...

mintak izin copy tq

Unknown berkata...

izinkan saye copy ye cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Anneyohaseyo

Unknown berkata...

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Unknown berkata...

terima kasih 🀭

Vision Typesetting and Printing berkata...

Mohon copy ye cikgu

Unknown berkata...

Terima kasih ia dapat membantu saye terima kasih ye

Unknown berkata...

Ok

Unknown berkata...

Oppa saranghae...😌mohon copy ye cikgu..ok

Tanpa Nama berkata...

Theodosius :(neufjheishriheis k before
Ieiehekduueheihfhtig o gwj

Tanpa Nama berkata...

High f fifth gr8 rushed to get the first time I saw it in my way to reach the first time I saw it in my way to reach the first time I saw it in my way to reach the first time I saw it in my way home from the first time since I was a kid. Block A punch to reach the final by a great day today is the first of all

Tanpa Nama berkata...

Ada orang main MLBB KAT sini kalau main balas yes

Tanpa Nama berkata...

Apa kau merepek ni

Unknown berkata...

yow

Tanpa Nama berkata...

Sksksksk wkwkwkkw hehehehewww~

Unknown berkata...

Ok ni membantu aq tq ye cikgu

iqa berkata...

ANNAEYONG

Unknown berkata...

Sus

Unknown berkata...

sussy baka

Tanpa Nama berkata...

Angst menari