HALAMAN 2

Selasa, 18 Jun 2013

Karangan Contoh 9 - Usaha-usaha Memperkukuh Perpaduan Kaum di Malaysia

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan - Gambar 

Berdasarkan gambar yang diberi, tulis karangan tentang usaha-usaha untuk memperkukuh perpaduan kaum di Malaysia.








         Dewasa ini, isu perpaduan kaum selalu dibincangkan. Umum mengetahui bahawa isu ini semakin hari semakin serius dibincangkan. Persoalannya mengapakah hal ini berlaku? Oleh itu, sebelum nasi menjadi bubur, marilah kita bersama-sama untuk mencari usaha-usaha untuk memperkukuh perpaduan kaum. 


         Sesungguhnya, usaha untuk memperkukuh perpaduan kaum adalah dengan mengadakan sambutan rumah terbuka. Hal ini demikian kerana sambutan ini dapat diraikan oleh semua kaum. Contohnya, dalam sambutan rumah terbuka Hari Raya, kaum Cina dan India boleh meraikannya bersama. Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan mewujudkan perpaduan kaum. Benarlah sambutan rumah terbuka dapat memperkukuh perpaduan kaum.



       Selain itu, usaha untuk memperkukuh perpaduan kaum adalah mewujudkan sekolah untuk semua kaum. Hal ini demikian kerana pelbagai kaum boleh belajar dalam satu sekolah yang sama. Contohnya, Sekolah Wawasan telah ditubuhkan oleh kerajaan.Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan memperkukuh perpaduan antara kaum.Tepatlah bahawa sekolah pelbagai kaum dapat mengukuhkan perpaduan kaum. 



    Di samping itu, usaha untuk memperkukuh perpaduan kaum adalah mewujudkan persefahaman dalam kalangan rakyat berbilang kaum. Hal ini demikian keranapersefahaman penting untuk menjadi negara kita aman dan damai. Contohnya, setiap kaum perlu mengamalkan prinsip-prinsip gagasan 1 Malaysia. Sekiranya hal ini dilakukan pastilah akan menyatukan semua kaum. Betullah bahawa persefahaman rakyat berbilang kaum amat penting.




       Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama dalam menangani isu perpaduan kaum ini. Jika tidak, kita tidak akan berjaya. Semoga akan lahir masyarakat yang bersatu padu di negara kita. Ingatlah peribahasa bersatu teguh, bercerai roboh.

6 ulasan:

Unknown berkata...

thankz

Jason Tan ๅผ€ๅฎ berkata...

Bagus๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Unknown berkata...

Good ๐Ÿ˜ƒ

Tanpa Nama berkata...

the flower thing n all the deco is making it very laggy lol

Unknown berkata...

Thanks.....

Unknown berkata...

Bagus☺️